Keymetrics
Foto: Shutterstock

Varför röststyrning är det nästa i utvecklingen

Röststyrning ser ut att bli det viktigaste användargränssnittet framöver, tack vare innovationer inom AI och tolkning av tal, samt nya enheter och tjänster. En färsk undersökning förutsäger att marknaden för röststyrning kommer att vara värd 128 miljarder dollar, drygt 1,1 biljoner kronor, 2024. 40 procent av alla konsumenter förutsägs använda röststyrning för ett stort antal olika uppgifter redan 2021.

Det är lätt att förstå de här förutsägelserna. Det är extremt enkelt att använda röststyrning, folk kan trots allt prata upp till fyra gånger snabbare än de kan skriva. Och tekniken bakom röststyrning förbättras kontinuerligt. AI-tekniker som djupinlärning som utnyttjar miljontals exempel och enorma beräkningskapaciteter gör att datorer blir allt bättre på att tolka tal. Utrustningen som krävs, som smarta mikrofoner, blir också allt billigare. Redan i dag äger 40 miljoner människor i USA utrustning av den här typen.

Utvecklingen gör det möjligt för företag att använda röststyrning både för att erbjuda förbättrade kundupplevelser och för att effektivisera det egna arbetet. Anställda kan till exempel boka möten, ställa enkla frågor och skapa påminnelser, utan att avbryta vad de gör för stunden. Men allt detta kräver att företag hittar sin egen röst, så att säga, genom att bygga appar som representerar dem på ett bra sätt.

Röststyrda assistenter som Amazons Alexa, Apples Siri och Googles Assistant innebär förändringar för alla företag. Kunder, partner, anställda, kort sagt alla, kommer att förvänta sig att kunna interagera med alla företag med hjälp av röststyrning. Med tanke på det finns några saker att ha koll på.

Oöverträffad kundupplevelse

Till att börja med finns det flera skäl till populariteten för röststyrning. Det känns naturligt att prata, eftersom det är så vi brukar kommunicera, dela med oss av kunskap och uttrycka känslor. Lägg till funktionalitet som omedelbar översättning, så underlättas kommunikationen på ett sätt som inte är möjligt med andra, mindre naturliga, användargränssnitt baserade på tangentbord.

Det är så enkelt att ge instruktioner med tal, i stället för att skriva, att till och med små barn förstår hur de ska köpa något med hjälp av Alexa. Att en del familjer fått hem oväntade leveranser av dyra leksaker är ett bevis på detta.

Bortsett från missöden av den typen finns det många fördelar med röststyrning. Tänk dig att plocka fram din smarttelefon, starta en app, bläddra dig fram och sedan peka för att se om en affär har en viss vara i lager. Jämför det med att konversera med en chattbot under tiden som du surfar och få tips om och beskrivningar av produkter.

Röststyrning passar naturligtvis inte i alla situationer. Det blir nog olidligt om alla i en affär, eller på en arbetsplats, använder röststyrning samtidigt. Men fördelarna överväger för det mesta. För konsumenter blir det ännu tydligare med enheter och system som använder röststyrning som lär känna oss och kan förutsäga vad vi vill göra.

Tänk dig till exempel en digital assistent på ett hotell som hälsar en återkommande kund välkommen och berättar att rumstemperaturen är som gästen vill ha den, att favoritspellistan är laddad och att tv:n är inställd på favoritkanalen.

Förändrar försäljning till konsumenter

Men röststyrning är inte bara ett upphov till nya möjligheter, utan även till nya utmaningar. Det finns saker att se upp med, speciellt för företag som säljer varor direkt till konsumenter. Det beror inte minst på att röststyrning förändrar hela köpprocessen.

Konsumenter som använder enheter som hanterar röststyrning från ledande företag som Google, Apple och Amazon kommer automatiskt att ingå i de företagens ekosystem. Det beror bland annat på att de kommer att uppmuntras att använda andra produkter och tjänster från de företagen.

Ta Amazons smarta högtalare Echo Dot som ett exempel (för övrigt den produkt som sålde bäst på Amazon under julen 2017, med miljontals exemplar levererade). Det är superenkelt för dem som använder Echo att även använda Amazons digitala assistent Alexa när de handlar. När en assistent som hanterar röststyrning används ser man inte några alternativ när beslut ska tas. Man frågar bara efter förslag för att inleda köpprocessen, till exempel ”vilken blöja är bäst för en bäbis med känslig hy”?

Om inte konsumenten anger ett varumärke så kommer Alexa att rekommendera ett. Och Alexa kommer utan att tveka att föreslå Amazons egna varumärken. Det innebär att andra varumärken förlorar den ställning de byggt upp, på grund av bekvämlighetsskäl för konsumenter.

Faktorer som framträdande hyllplaceringar i affärer och bred distribution till affärer minskar i betydelse. Det samma gäller för motsvarande faktorer inom e-handeln, som bannerannonser och mejlkampanjer.

Gör dig redo

Farorna med röststyrning är uppenbara. Det finns undersökningar som visar att 85 procent av Amazons kunder väljer de varor som Amazon rekommenderar. En studie visar att 67 procent av de som fötts från början av åttiotalet och senare redan använder personliga digitala assistenter med röststyrning, som Siri och Alexa, för att kommunicera med företag.

Företag som riktar sig mot konsumenter som vill ha kvar några marknadsandelar måste hänga med i utvecklingen. Det innebär att röstaktivera appar, för att undvika att konkurreras ut av företag som Amazon.

På längre sikt kommer AI och röststyrning att utvecklas vidare, med helt nya kundupplevelser som följd. Det är hög tid att fundera på hur röststyrning kan användas för att kommunicera ett varumärke och för att uppfylla affärsmål. Företag som inte gör det kommer de att uppfattas som ointresserade av sina kunder.

Peter Schwartz, ansvarig för strategisk planering på Salesforce

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
4 enkla steg hur man kombinerar surveys och analytics för att nå maximal effekt