Keymetrics

Det här var absolut hetast på DA under 2018!

Under året har vi skickat ut 52 nyhetsbrev med ”Veckans Hetaste”, det vill säga de tio artiklar som ni läsare plöjt igenom flest gånger varje vecka. Nu när det nya året precis börjat kan det vara spännande att se vilka teman som trendade under förra året. Här kommer därför Dagens Analys hetaste årskrönika!

Vi började året med att läsa om appar som tjuvlyssnar på vårt tv-tittande genom mobilens mikrofon, Amazons patent för virtuella provrum som skulle få fart på försäljningen och så klart den nya tjänsten Ocast som levererar uppblåsta siffror för mediekonsumtion. Vi fick även veta att 79 % av alla marknadsförare avsåg använda AI för att optimera och personanpassa kampanjer under 2018. Därefter började allas tips, spaningar och spådomar inför 2018 ramla in, och vi fick läsa om hur reklambyråerna skulle nå framgång, i synnerhet som Facebook lanserade sin ”nya Facebook” med fokus på familj och vänner och Blockchain lovade att förändra internet. Redan i januari började även artiklar om GDPR synas, trots att det då var flera månader kvar innan den nya lagen skulle börja gälla.

Under februari påbörjade vi vår artikelserie om smarta hem, samtidigt som vi kunde läsa mer om att marknadsförare är dåliga på att nyttja den data de har, men att de kan få mer data från LinkedIn. Sundar Pichai, VD på Google, menade även att AI kommer att förändra allt, och vi fick även läsa om hur svenskarna ställer sig till såväl AI som hur man tänker kring att lämna data till företag för att få personaliserade budskap. Google lanserade även sin egen Adblocker i webbläsaren Chrome samtidigt som anställda vittnade om att företaget släpper igenom förbjudet innehåll för att tjäna pengar. Det började bli större fokus på video i marknadsföring, och i samband med det började även de första bra deep-fake videorna få spridning.

I mars fick vi första gången höra talas om Vero, som spåddes bli en utmanare till Instagram, något vi idag vet aldrig riktigt tog fart. På motsvarande sätt kom MEDS som ska konkurrera ut fysiska apotek, och Fonus tjänst för digitala begravningar, något som inte heller riktigt tagit fart ännu. Vi började även se mer av GDPR, både vad det skulle få för konsekvenser för sociala medier, som hur vanliga svenskar avsåg använda den nya lagen. Den numera kraftigt ifrågasatta boken ”Omgiven av idioter” visade sig användas av allt fler i företagssammanhang, något som sannolikt var grunden till bokens två uppföljare med samma innehåll. Det var även i mars som Cambridge Analytica stängdes av från Facebook efter att skandalen blivit offentlig. Teknik visade sig vara ett bekymmer även för marknadschefer, marknadsförare och fysiska butiker; 70% av marknadschefer hade inte fullföljt sin digitala transformation, 9 av 10 marknadsförare uppgav sig inte veta vilka plattformar de ska välja för att engagera sina kunder, medan fysiska butiker tvingades hitta nya, kreativa sätt att locka kunder till butikerna och konkurrera med e-handeln.

April var en tung månad för Facebook, då Mark Zuckerberg hördes av senaten angående Cambridge Analytica-skandalen, och allt fler började fundera över hur mycket Facebook egentligen vet om dem. Vi fick se nya annonsformat från YouTube, och Google startade sitt försök med Exchange Bidding som alternativ till Header Bidding. April var även den månad när fler insåg att GDPR snart är här. Google flyttade sin sökfunktion till USA och stängde ute tredjepartsaktörer för att undvika GDPR, medan annonsföretaget Verve helt lade ner sin verksamhet. Användare visade sig dessutom ogilla såväl betalväggar som annonser, vilket publicister vetat sedan länge. Vi fick dessutom ett datum då Amazon väntades göra sitt intåg på den svenska marknaden, även det något som visade sig slå fel.

Så kom maj, månaden då GDPR äntligen skulle vinna laga kraft, och många artiklar berörde detta, såväl med tips till annonsörerna som kritik mot Googles hantering av personuppgifter. Samtidigt tuffade annonssverige på som vanligt och mycket handlade om mätning och publicering av onlinesiffror, där mycket kritik riktades mot Ocast och deras önskesiffror. Vi började även få höra mer om att sätta kunden i centrum för upplevelsen, något som inte är nytt, men som fick ett uppsving i mitten av 2018. Vi passade även på att beskriva det omåttligt populära spelet Fortnite, som alla unga spelar. Instagram lanserade sin Emoji-slider, Linkedin buffade upp Recruiter med AI, Facebook lanserade sin ungdomsportal och vi störde oss på om ljudfilen sa ”Yanny” eller ”Laurel”.

Men juni kom årets Mary Meeker-rapport, en rapport om världens 100 värdefullaste varumärken samt listan över de 100 bästa svenska företagen på YouTube. På tal om YouTube så lanserade de sin ”Spotify-dödare” YouTube Music, samtidigt som Instagram lanserade sin ”YouTube-dödare” IGTV och vi avslöjade även Instagrams hemliga algoritmer. AI började nu synas mer, då Chalmers gjorde en stor satsning på området, vi beskrev tre områden där AI nu leder utvecklingen och Google visade hur deras smarta assistent kan boka frisörtid och restaurangbesök helt själv. Under juni sålde Bonnier sin Broadcast-affär, och bröt loss satsningen KIT från moderbolaget, sannolikt som en följd av sin kraftigt minskade omsättning från 267 miljoner kr 2016 till 167 miljoner kr 2017. Ingen bra månad för Bonnier med andra ord. Desto bättre var det för podcasts, som spåddes å samma utveckling som influencer-marknadsföring till mötes, med en kraftigt uppåtriktad utvecklingskurva.

Även sommaren var fylld av nyheter, bland annat gjorde Bonnier en uppseendeväckande affär då de köpte Dagens Media och slog ihop med Resumé och lämnade Dagens Analys ensam kvar att stå emot mediejätten. Neymars ”skada” under fotbolls-vm ledde till såväl memes som reklamfilmer, och brittiska Channel 4 började använda AI för att styra vilken reklam som syns i linjär-tv. Samtidigt minskade viewability för Sverige och 36 % av alla displayannonser syns inte ens. PTS kom med riktlinjer för hur du ska informera om cookies på din hemsida, något som många kliat sig i huvudet över och som fortfarande inte fått någon bra lösning. Vi fick även veta att Facebook via ett dotterbolag höll på att öppna i Kina och att Google Analytics byter url till bara ”analytics”. För att liva upp stämningen för sommarjobbare kom vi dessutom med lite tipsroliga hyss att sysselsätta sig med när alla andra är på semester.

Augusti började med ännu en stor affär när Ipsos köpte fyra affärsområden från GfK. Facebook gjorde stora förändringar i sitt partnerprogram och hur de mäter video på plattformen, ville följa våra köp hela vägen till bankkontot, och var i fortsatt blåsväder efter vårens skandaler. Google lanserade röststyrning på svenska för Google Home, och plötsligt blev smarta assistenter mer intressant för den svenska marknaden. Vi spanade in trender i Sverige, som bland annat visade att 50% är negativt inställda till reklam, 34 % använder en reklamblockerare, 87% startar sin köpresa genom att söka produkter på nätet, 90% godkänner rakt av GDPR-frågor på nätet, och 75% använder helst självbetjäning i fysiska butiker. Med andra ord vill svenskarna i allt större utsträckning klara sig själva och leta upp det de behöver på internet, samtidigt som de inte orkar engagera sig i alla GDPR-vändor..

När det så var dags för september fick vi höra om Progressive Web Apps som ska forma det nya internet. Vi fick även höra mer om AI och vad det faktiskt kan göra för exempelvis HR, försäljning, delningsekonomin med mera. Instagram lanserade nya initiativ för shopping, Apple lanserade sin Apple Watch 4 och YouTube lanserade vertikala annonsformat. Det var även stort fokus på Sydostasien, dels genom en resa till Hong Kong för nordiska startups, och dels genom en Svensk-Kinesisk inkubator för AI-startups.

I oktober fick vi reda på allt om Svenskarna och Internet tack vare IIS nya rapport, och skaparen av internet (Tim Berners-Lee) håller nu på att skapa ett ”nytt” internet som ska ge användarna kontrollen igen. MIT satsar på AI genom att investera 8 miljarder kronor i ett nytt universitet, och Magic Leaps AI-assistent Mica är verkligare än någonsin. Vi presenterade flera tips och guider om allt från hur du maximerar ROI och optimerar din videoannonsering på Google, till hur du följer upp kunskapskampanjer, vilken låt du ska ha på Facebook, när bästa tiden att publicera på Instagram är, hur du använder Attribution på Facebook och hur du når ut till generation Z. Vi fick även veta vad millenials tänker om GDPR och reklam, två heta ämnen under hösten.

Under årets mörkaste månad lanserades årets mest hypeade spel, Red Dead Redemption II, och det var även nu två stora galor gick av stapeln: 100-wattaren och MarC Awards. Dessutom var det både Singles day (11/11) och Black Friday (23/11), så det var en hektisk månad för många. Det klubbades att radio- och tv-avgiften slopas för en public service skatt,  Schibsteds Future Report antydde att det var början på slutet för mobiltelefonerna, samtidigt som hälften av konsumenterna kan se en framtid utan fysiska butiker. Vi fick även se hur framtidens reklam kommer se ut, när Lexus lät IBMs AI Watson ta fram en reklamfilm helt själv. Det var även dags att börja spekulera i vad som skulle bli årets julklapp, och många tänkte nog att den digitala assistenten låg bra till.

December, årets sista månad när marknadsförare kavlar upp ärmarna för en hejdundrande julhandel som, likt alla år, spåddes slå nya rekord. Vi började nu även få se de första GDPR-domarna, och fick se bilder från en äkta kinesisk klickfarm. Det avslöjades att Telenor och Tele2 blir de som rullar ut 5G i Sverige, och vi fick även responsiva svenska sökannonser på Google. Nu började även ”årslistorna” rulla in med populäraste klippen på YouTube, vad svenskarna googlade på, vilka varumärken som omnämnts mest i media, de mest sålda prylarna på Amazon och så klart årets mest lästa artiklar på Dagens Analys.

Det var 132 av de 2338 artiklar vi publicerat under året som gått. Vi hoppas du hängt med och är redo för ett nytt, rafflande år på Sveriges bästa nyhetskanal för marknadsförare!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Senaste trenderna inom SEO