Keymetrics

Sverige världsledande inom mobila transaktioner vid onlineköp

Criteo släpper idag undersökningen Global Commerce Review, baserad på analyser av sök- och köpdata från 5000 återförsäljare i över 80 länder. Rapporten visar Sverige som ledande inom mobila transaktioner där hela 60 procent av försäljningen sker via mobilen.

Norge placerar sig på andraplats med 57 procent och Japan plockar hem tredjeplatsen med 54 procent.

Rapporten visar också att andelen köp via app stadigt ökar hos återförsäljare som aktivt marknadsför sin app som försäljningskanal. För onlinebaserade återförsäljare som marknadsför sin app sker 31 procent av transaktionerna genom appen. Av världens regioner är APAC (46 procent) det område där högst andelen av transaktioner sker via app hos återförsäljare som marknadsför den som försäljningskanal. Europa placerar sig på andra plats (28 procent) och USA på en tredjeplats (25 procent).

Medan e-handeln går från klarhet till klarhet och växer sig allt starkare, spelar den fysiska handeln fortfarande en viktig roll inom detaljhandeln. Criteos rapport visar att återförsäljare med omnikanal har 4 gånger så mycket försäljningsdata att använda till att finjustera och optimera sin marknadsföring. Detta gör omnikonsumenten till den kanske viktigaste målgruppen för återförsäljare eftersom de står för hela 27 procent av all försäljning men bara för sju procent av kundvolymen.

– De nordiska länderna har alltid varit framstående inom mobilanvändning, så det är föga överraskande att Sverige, tätt följt av Norge, ligger i topp gällande mobila transaktioner. Den växande betydelsen av appar som försäljningskanal hos återförsäljarna visar att de är väl positionerade till att driva på konverteringarna från en digitalt anpassad konsument. Detta betyder dock inte att den fysiska butiken är död. Omnikonsumenten är här för att stanna, vilket manifesterar det gränslösa behovet av fysik butiksupplevelse och smidigheten med onlineköp, säger Pepijn Breijder, chef för Norden och Benelux på Criteo.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Forskningsprojektet som blev en bok om megadeals