Keymetrics

SEO-tips 2019

Vad är viktigt att satsa på inom SEO under 2019? Vi har sammanställt en SEO-guide för 2019 så att du ska kunna prioritera rätt under det nya året!

SEO är ju ett engelskt begrepp som står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska, och handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska (dvs. icke-köpta) träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Varför är SEO så viktigt?

Uppsidan om du lyckas med din optimering är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid.

För även om Google ändrar sitt sätt att sortera träffar i sina träfflistor så är dessa förändringar inte något som inträffar varje dag, medan det är precis tvärtom med Googles köpta träffar – det vill säga de upp till fyra annonser som i en desktop-sökning ligger överst och de upp till tre annonser som ligger nederst på Googles träfflistor och som är markerade med ”Annons”.

Dessa köpta träffar slutar visas så fort du stänger av dina annonsköp, eller om du drar ned budgivningen och visar att du inte längre är beredd att betala lika mycket för ett klick från dessa träffar. Medan de organiska träffarna, som du inte betalat för, har fördelen att det inte finns någon av- eller på-knapp. De visas löpande, så länge Google bedömer att din sajt eller din butik tillhör de mest relevanta träffarna.

Men vad kan du 2019 konkret göra för att förbättra dina SEO-placeringar?

Och hur jobbar du bäst med relevant och uppskattat innehåll och struktur och teknik för att löpande erhålla organisk trafik från Google och andra sökmotorer?

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem. Så om du ser Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på rätt spår.

Så hur kan du rivstarta din SEO-optimering? Vi har sammanställt en SEO-guide med de 12 viktigaste SEO-tipsen 2019 för att lyckas få mer trafik till din webbplats från Google.

SEO-guide, dina 12 bästa SEO-tips inför 2019

Vi börjar med två tekniska punkter, och det är värt att investera i teknisk SEO under 2019, framför allt kring din sidas hastighet.

1. Se till att din sajt eller webbutik är mobilvänlig och är snabb att ladda.

Snabb och mobilvänlig, det är det viktigaste att satsa på 2019. Om du är osäker på om din sajt eller din butik är mobilvänlig, vilket är ett krav idag, så kan du testa den med Googles verktyg Mobile-Friendly Test. Om din hemsida eller din webbutik är snabb spelar också allt större roll när Google ska ranka din sida i sina träfflistor och dessutom är en snabb sida bra för dina användare. Testa din sida med Googles verktyg PageSpeed Insights.

2. Se till att din sajt eller webbutik är säker och använder https.

Användandet av ett https-certifikat gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.

Sen kommer vi till åtta punkter som handlar mer om innehållet på din webbplats och 2019 är året då du bör tänka verkligt holistiskt kring innehåll: ta löpande fram text, bild och video av högsta kvalitet.

3. Skriv riktigt bra texter till alla produktsidor och innehållssidor.

Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme. Se till att skriva unika och relevanta produktsidor. Se även till att skriva engagerande och guidande innehåll, som kan få ta större plats än en vanlig produkttext.

4. Skriv en bra och säljande titel för varje sida.

Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering.

5. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor.

Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.

6. Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor.

På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.

7. Använd bra och optimerade bilder som du har rätt att använda.

Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på en hel del olika saker: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt har du dessutom större chans att dyka upp i det som kallas ”Bildsök”.

8. Gå igenom alla länkar du har idag.

Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut.

9. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar.

Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.

10. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects.

Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.

Till sist två framåtriktade punkter.

11. Håll dig uppdaterad kring det senaste inom SEO.

Oavsett om du är nybörjare eller professionell är det viktigt att du löpande läser om de senaste SEO-uppdateringarna och vad de betyder för din webbplats. Det finns många bra nyhetssajter kring SEO och du kan även följa SEO-utvecklingen här på Dagensanalys.se.

12. Optimera för röstsök (voice).

Då antalet mobila sökningar ökar och så även användningen av digitala assistenter kommer ”Voice Search” fortsätta att öka under 2019 och comscore spår att 50 % av alla sökningar kommer vara röststyrda 2020. Röstsökningar är ofta längre (dvs. fler ord) än tangentsökningar och är därför ännu mer ”long tail” än andra typer av sökningar och de tenderar att uttryckligen ställa en fråga som kännetecknas av ord som vem, hur, vad, var, varför och när, med förväntan att sökmotorerna och de digitala assistenterna kommer att ge ett svar tillbaka.

Så vill du lyckas med röstsök: skriv innehåll i en naturlig och flytande stil, som en konversation, som svarar på frågorna som dina konsumenter vill ha svar på.

Andra bubblare, när du är klar med listan, är featured snippets och ”resultat0” (position zero) och hur du skyddar dig från negativ SEO (till exempel om någon kopierar din webbplats för att driva trafik till dejting- eller spelsajter).

Vad är då hisspitchen för den som inte orkar läsa igenom hela denna SEO-artikel? Jo, gör detta så är du på rätt väg:
Skapa enastående och engagerande innehåll på din webbplats, som är helt mobilanpassad och så snabb som som det bara går. Ha samtidigt koll på nya SEO-möjligheter, som röstsök och ”resultat0”, som kan erbjuda nya möjligheter för dig att synas och vara relevant.

Lycka till med ditt SEO-arbete!

Denna artikel är en omarbetad och uppdaterad version av ett kapitel ur Christers bok om content marketing och SEO ”Gräv guld i dina egna kanaler” som även finns på Storytel som ljudbok om SEO och content marketing.

Här är verktygen du behöver för att komma högst upp på Google och så här jobbar du med SEO och länkar 

För dig som vill börja från grunden finns det en artikel här SEO för nybörjare

Intresserad av voice och röstsök? Läs om hur Aftonbladet jobbar med voice och smarta högtalare och läs mer om: Vad är Google Assistant?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IAB lanserar mentorprogram