Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här fungerar Sök på Facebook

Olikt andra sökmotorer som Google eller Bing kan man som digital marknadsförare inte påverka resultaten på Facebooks söksidor. Men det finns såklart en agenda bakom och den handlar om engagement.

Faktorer som påverkar sökresultaten på Facebook baseras på användarnas beteenden. Från att dela inlägg med sina vänner, sidor de följer, grupper som de är medlemmar i, händelser som de gillar och allt annat innehåll som får dem att interagera med plattformen. Sök påverkas även av deras egna profilinformation som ålder, kön, ort, platsar där de taggats och såklart tidigare sökningar.

Med andra ord rankas företag i Facebook sök efter användarnas aktivitet.

Enligt tidigare påståenden påverkas sökningarna på Facebook av utomstående faktorer eller sökningar som användaren gjort på andra plattformar. Enligt Facebook stämmer inte detta. Endast de aktiviteter som användaren gjort på Facebooks egna appar eller tjänster påverkar rankningen.

Så här rankas du på Facebook sök

För att rankas högt i Facebooks sök måste företag vara engagerade, skapa aktivitet och få användarna att interagera. Tid på plattformen och aktivitet är helt enkelt nyckelfaktorer och desto mer ditt företag kan bidra med detta desto högre rankas du. När du lyckas få en användare engagerad så delar hen sina aktiviteter med sina vänner och då hamnar ditt företag även högt upp i sökresultatet hos dessa användare. På Facebook handlar sök om användaren och allt som händer runt hen.

Det finns med andra ord inga små trick som gör att du kan rankas högre än dina konkurrenter. Du måste bli en mästare på engagerande innehåll. Där är nyckeln till ligga ett på Facebook sök.

 



Visste du att vi som skriver här även driver Karlssons Textbyrå?
Där hjälper vi företag att producera innehåll som leder till engagemang. Kontakta oss om du behöver effektiva texter som sticker ut i bruset.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>