Keymetrics

Så här förändras reglerna för spelannonser

Från och med den 1 januari 2019 skärptes reglerna för spelannonsering med en ny lag. Lagen kräver att alla företag som erbjuder spel om pengar i Sverige har en licens.

För att göra det hela lättare att förstå har TU tagit fram en guide. Där kan man bland annat läsa:

”att endast annonser från avsändare med licens tillåts annonsera. Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet främjar deltagande i olicensierat spel kan dömas för främjande av olovligt spel till böter eller fängelse.” Med andra ord är det inga visor så det gäller att ha koll om bolaget som annonserar verkligen har en licens.

För det finns det en sajt som spelinspektionen lanserat där du kan söka alla licensierade bolag.

Spelannonserna ska också vara mycket tydligt annonsmärkta, även vid en hastig anblick, ska det gå att urskilja från det redaktionella innehållet och man får inte riktas dem till personer under 18 år.

För flera regler och tips bör du ta till dig hela listan från TU här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google – del 1