Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Känslor som olika sociala medier förknippas med

Av Snapchat blir du lycklig, av Twitter känner du dig ensam, av Youtube blir du inspirerad och av Facebook får du skuldkänslor.  Det avslöjar en studie som Snap låtit genomföra.

Snap som också äger Snapchat har genomfört en studie som avslöjar hur du mår när du använder olika sociala medier. Av Snapchat blir man lycklig, såklart.

Som du kan se i ovan tabell blir man kreativ, lycklig och lekfull när man använder Snapchat. På Facebook blir man däremot informerad, nyfiken och får skuldkänslor.

Nu skulle inte jag själv se detta som något facit men är en indikation på hur det kan förhålla sig. Enligt en artikel speglar den här studien andra studier inom samma ämne. Så om du ska ha ditt varumärken på någon social plattform kan det vara bra att ert varumärke och känslorna kopplade till plattformen speglar varandra.

Exempelvis ska SCB  vara på Facebook för där blir man informerad och kan ha skuldkänslor för att man inte fyllde i undersökningen som SCB skickade ut. Mycket bättre än att vara på Snapchat där det bara ska vara lattjo.

Här kan du ta del av andra resultat från studien.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>