Keymetrics

Rekordår för Swish under förra året med 397 miljoner betalningar

Under 2018 genomfördes 397 miljoner betalningar genom Swish, en tillväxt med 56% i jämförelse med 2017. Med fler anslutna företag och handlare förutspås en stor ökning även framåt.

Den kraftiga tillväxten drivs primärt av tjänsten Swish Handel som under 2018 hade en tillväxt på cirka 280 % procent och ökade från 13,5 miljoner betalningar under 2017 till 52 miljoner betalningar 2018

– Vi är glada och stolta över att Swish är en så naturlig del av svenska folkets vardag. Online-handeln växer kraftigt och med tjänsten Swish Handel får företagen en betalningslösning som förenklar och förbättrar shoppingupplevelsen, säger Anna-Lena Wretman VD på Getswish.

Sedan Swish Handel lanserades i januari 2017 så har små och stora handlare som SJ, Åhléns och Selecta anslutit sig i rask takt. Under 2018 anslöt sig också Blocket till Swish Handel. Cecilia von Krusenstierna, marknads- och kommunikationschef på Blocket säger:

– Redan fem dagar efter att vi lanserade Swish blev det vårt populäraste betalsätt. Nu väljer närmare hälften av våra kunder att betala sina annonser med Swish. Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster så att Blocket ska vara en så effektiv marknadsplats som möjligt.

Anna-Lena Wretman menar att Swish ser en fortsatt positiv utveckling för handelstjänsten.

– Vi ser en stor efterfrågan från användare att kunna betala med Swish, både online och i fysisk miljö. Vi är såklart oerhört glada över att fler och fler företag nu väljer att erbjuda Swish till sina kunder och att vi på så sätt blir tillgängliga på ännu fler plattformar, säger Anna-Lena Wretman.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Därför är engagemang ett uselt mått