Keymetrics

Olle F. förklarar: Storföretagen måste skydda sitt anseende mot kontoskoj

”För guds skull, håll dig borta från de nya e-postpresenterna”, varnade mina vänner. De försöker likna internetundersökningar men är rena bedrägeriet.

De lockar in dig med fantastiska erbjudanden – presentkort på t ex bensin för 5.000 eller 10.000 kronor – från välkända märkesvaruannonsörer. Du är en vinnare … bekräfta… ja, vadå? … ditt namn står som ett av tre. Allt är gratis men du betalar 5 kronor eller 1 krona eller 19 kronor med ditt kontokort.

Huvuddelen av frågeutrymmet är ofta sålt, så ser det ut, till företag som skulle ha svårt att få svar på egen hand.

Numret på kortet kan antingen användas direkt för uttag av det så kallade undersökningsföretaget eller säljas till andra okända avsändare. Om inte annat så för virusspridning. Alla stora märkesvaruföretag som utnyttjas som garanter riskerar att bli
solkade. Internetundersökare kan få svårt att sälja meningsfulla och hederliga e-postenkäter därför att dragna adressater inte törs öppna dem.

Jag kunde inte motstå frestelsen. Jag öppnade och läste alltihop. Intrycken blev högst varierande. En del slutade med att konstatera att om mottagaren hade vunnit skulle presentkortet komma med posten. Inget presentkort har ännu dykt upp, ingen Apple värd 4.500 kronor som ”ICA” bekräftade att jag hade vunnit. Eller den Iphone X som ”Coop” har lovat att skicka gratis men till sist vill ha en kortbetalning på 10 kronor för med nummer och säkerhetskod.

Amatörslarv som professionella skojare inte skulle tillåta sig.

Jag räknade alla undersökningar med kopplade presenterbjudanden som droppade in i min dator från början av december till Trettondagen. Antalet var 84 st. Man ska nog dra ifrån 15 brev från HBO, som erbjuder ett års gratisprenumeration men gör det i egen regi. En inbjudan till testgrupper från Gevalia verkar vara lika äkta som tårtan från Delicato. Men de övriga är närmast skandalösa. Telia brukar normalt kunna sköta sina egna affärer så därför har jag gått och väntat på de 400 kronor som jag har vunnit utan märkbar insats. Fortfarande, den 8 januari 2019, kommer brev som undrar om man vill ha en tidig julklapp. Det är amatörslarv som professionella skojare inte skulle tillåta sig.

Julen 2018 e-postkampanjer med tveksamma presenterbjudanden
COOP 15 mottagna enheter
Elgiganten 14
HBO 10
Jultävling 10
Shell 6
Telia Prime 6
ICA 4
Iphone 4
HM 3
Jysk 2
Gevalia 1
Delicato 1
3 bensinbolag 1
Diverse 7

Från COOP kommer de flesta av erbjudandena från ”stormarknader”, en svårspårad avsändare av Webpanel Sverige med e-postadress info&thesimplestreasons.com.

Erbjudandena om Iphone X ser mycket tveksamma ut, vem står för dem?

Elgiganten svär på sin hemsida sig fri från ansvar för presenterbjudandena, men hur långt hjälper det?

ICA har lovat återkomma med förklaring efter helgerna. Shell och de andra bensinbolagen borde föra ett sjuhelsikes liv om hur illa deras erbjudanden har utformats.

Det räcker inte att avsvära sig allt ansvar. De inblandade företagen – helst tillsammans med SMIF – måste polisanmäla sändarna för att få stopp på fuskundersökningarna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fler än jag som upplever att Youtube visar allt fler reklamklipp?