Keymetrics

Netflix fortsätter att dominera streamingmarknaden

Netflix stärker sin position som nummer ett på streamingmarknaden i alla i länder utom ett, enligt en ny rapport från Audience Project.

Netflix är streamingtjänsten som majoriteten väljer när de ska titta på serier och filmer. I alla länder som deltog i studien har antalet människor som tittar på Netflix ökat, förutom i grannlandet Finland. Där är det Yle Areena, Finlands motsvarighet till SVT, som tar första plats.

I Sverige fortsätter Netflix att stiga, medan andelen som tittar på SVT Play och Youtube minskar något.

De största streamingtjänsterna i Sverige är:

  1. Netflix
  2. SVT Play
  3. YouTube
  4. Tv4 Play
  5. Viaplay

Några höjdpunkter ur rapporten:

  • 80 procent av alla svenskar tittar på traditionell tv
  • Mer än två tredjedelar av svenskarna använder en annan skärm medan de ser på tv, varav hälften av dessa uppger att de gör det ofta
  • 41 procent av alla svenskar som tittar på video online gör det på Instagram
  • Fler unga människor i Sverige streamar än tittar på traditionell tv. Bland 15-25-åringar ser 56 procent på traditionell tv medan 62 procent streamar
  • Två tredjedelar av svenskarna uppger att de kommer att sluta titta på Netflix ifall de börjar med reklam, och hälften uppger att de skulle sluta titta på Netflix även om de sänkte priset

Studien är baserad på mer än 16.000 svarande i sju olika länder: USA, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Här kan du läsa mer om studien samt ladda ned den fullständiga rapporten.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Datakrigen har börjat” – så vinner vi dem