Kina dominerar på appmarknaden

Hela 194 miljarder appar laddades ned världen över under 2018, och Kina stod för nästan hälften av alla nedladdningar. Det visar App Annies senaste rapport State of Mobile 2019.

Analysföretaget App Annie släppte idag sin årliga rapport State of Mobile som analyserar de globala trenderna inom mobilt. Rapporten visar bland annat att 194 miljarder appar laddades ned under det gångna året, en ökning med 35 procent sedan 2016. Det framkommer också att Kina spelar en betydande roll på app-marknaden, då de stod för nästan hälften av alla nedladdningar.

Här är några av höjdpunkterna i rapporten:

  • 194 miljarder appar laddades ned världen över under 2018 varav Kina stod för nästan hälften av alla nedladdningar.
  • Konsumenter spenderade 101 miljarder dollar i app-butikerna och spenderade i snitt tre timmar per dag med mobilen. Tiden som spenderas i appar har ökat med 50 procent sedan 2016.
  • Mobilen stod för 62 procent av de globala digitala intäkterna under 2018, en ökning med 50 procent sedan 2017. Under 2019 kommer 60 procent fler appar tjäna pengar på annonser i appar.
  • Under 2019 kommer 10 minuter av varje timme spenderas på att titta på video i mobilen.
  • Generation Z (16-24-åringar) spenderar 20 procent mer tid i appar än övriga befolkningen.

“Mobile is no longer an add-on channel—it is the engine fueling digital transformation,” kommenterar Theodore Krantz, CEO, App Annie. “The State of Mobile 2019 report unlocks the potential of mobile for businesses in all stages of mobile transformation. The insights delivered in this report are unparalleled and inform the strategy every company needs to deliver winning consumer experiences.”

Här kan du ladda ned den fullständiga rapporten.