Keymetrics

Snart börjar Google blockera annonserna

Du har fram till och med juli månad att fixa dina annonser innan Google Chrome börjar blockera dem. Det är 12 annonstyper som berörs.

Det var ett år sedan som Google Chrome började rulla ut möjligheten att blockera, eller filtrera bort, annonser på webbplatser som inte följer Better Ads Standards. Standarden som tagits fram gäller över hela världen och Google tänker följer den strikt.

Better Ads Standard som påverkar även svenska annonsörer har utvecklats av Coalition for Better Ads (CBA). Google är en av medgrundarna till den här organisationen.

Från och med den 9:e juli tänker alltså Google blockera annonser som inte följer Better Ads Standards. Och det är ju faktiskt så att deras webbläsare Chrome är den mest populära i de allra flesta länder, inklusive Sverige.

Tolv olika annonstyper kommer att blockeras. Dessa inkluderar format som po-ups, prestitials, videoannonser med auto-play och fler.

Publicister som verifierat sina sajter i Google Search Console kommer att få notiser för både desktop och mobila webbplatser om man bryter mot standarden här i deras Ad Experience Report. I nedan videoklipp kan du se hur den rapporten fungerar.

Här kan du läsa mer om blockeringen från Google. 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny Nordenchef på Stripe