Keymetrics

Facebook försöker nå tonåringarna med LOL

Facebook håller på och utvecklar en ny plattform som de döpt till LOL för att nå ut till tonåringarna, som överger Facebook i allt högre takt.

Plattformen har varit under utveckling i några månader och ska ha video, korta klipp (tänk GIF) och annat skojsigt som nu farbröderna och tanterna på Facebook tycker att teens borde gilla.

För att inte helt missa målet har man valt att testa alla funktioner med elever på ett high school.

Än så länge har Facebook inte bestämt on LOL ska bli en helt egen grej eller en del av Facebook.

”Users are likewise able to upload and share their own content, as well as sharing videos with other users. The product has been referred to as a “meme discovery” app, but the report cites sources who describe LOL as “cringey,” sometimes showing old content. Of course, the company also has to figure out how to overcome its reputation among teenage users who largely fled Facebook after parents and grandparents started using it,” skriver Slashgear. Och jag kan inte annat än hålla med. Visst är inte jag heller någon teen längre, men det är ju självklart att tonåringar inte vill hänga på samma ungdomsgård som mamma och pappa.

Om Facebook lyckas med konststycket att locka och behålla tonåringarna kommer marknadsförare världen över jubla. För tänk att kunna marknadsföra till dem, på samma villkor som oss vuxna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Amazon utvecklar pryl som vet hur du mår