En Smart-TV kan mäta tittarbeteendet varje sekund

Enligt teknikchefen från företaget Vizio är en tillverkare av Smart-TV bara ute efter att kunna samla in och återförsälja tittarnas data. Det är därför TV-apparaterna är så relativt billiga.

En tillverkare av smarta tv-apparater behöver bara täcka sina kostnader och få in vinsten från att sälja tittarnas data. Det är därför, enligt teknikchefen från företaget Vizio, som priserna för en avancerade tv kan fortsätta vara så låga.

This is a cutthroat industry. It’s a 6% margin industry,” och “The greater strategy is I really don’t need to make money off of the TV. I need to cover my cost.” och han fortsätter “It’s not just about data collection. It’s about post-purchase monetization of the TV.

Här kan du lyssna på hela intervjun med Bill Baxter från Vizio:

Vizios tv-apparater kan, med användarens opt-in, spåra allt som användaren tittar på. Företaget kallar funktionen för “automatic content recognition”. Datan säljs sedan vidare till tredje part för att optimera kampanjer och rikta annonser till individuella tittare.

Det visar sig att en VIZIO P-Series Class 4K HDR Smart TV pingar servrarna varje sekund eller över 500.000 gånger i veckan.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Wroomberg ett Blocket för motorcyklar, delar och kläder