Keymetrics

Den digitala inkompetensen är sjukt stor hos svenska chefer

Svenska chefer måste bli mer insatta och intresserade och förstå vad digital marknadsföring är för något. Det är ju inte bara en grej man slår på eller av.

Det värsta jag vet är när ledningen eller chefen säger ”vi måste bli mer digitala!” – allvarligt vad menar de när de säger så?

Ska vi ta fram en ny app eller ska vi öka närvaron på Facebook? Eller ska vi få ordning på vår CMS och alla texter som vi publicerar för att även fånga in sökträffarna på Google, eller ska vi börja med e-handel, eller ska vi jobba med influensers? Vad ska vi göra? Allt är ju digitalt idag.

Allvarligt så måste man förstå det digitala landskapet och sin affär för att matcha sitt erbjudande med de digitala kanaler där kunderna finns idag. Man kan inte finnas i alla digitala kanaler samtidigt så man måste ju faktiskt prioritera. Och det kan man bara göra efter en gedigen lägesanalys.

Att säga att man ska bli mer digital är att blotta sin totala okunskap för det digitala landskapet. Det är ungefär som att säga att jag ska bli bättre på sport eller vi ska satsa på reklam. Du kan inte heller vara bäst på alla idrotter eller köpa reklam i alla kanaler, precis så är det med digital marknadsföring.

Gör hemläxan med en grundlig analys och satsa på de digitala kanaler och strategier som faktisk ger effekt för den egna affären

Sedan har vi begreppet ”Digital Transformation”. Vad menar man egentligen med det?  Skall man transformera företaget till det digitala eller skall man transformera och omvandla hela den digitala marknaden. Alla pratar om digital transformation idag men ingen kan förklara vad det är.

Kan någon vänligen förklara vad digital transformation är på riktigt…?

Jaja, jag går nu tillbaka till mitt skrivbord för att göra klart den önskade presentationen om hur vi nu ska satsa på digital marknadsföring och starta vår digitala transformation. Ingen aning om hur vi ska börja eller var det kommer att sluta. Det enda jag vet i dagsläget är att chefen och ledningen inte fattar något och att det nu hänger på mig. Eller som vi säger i Finland ”den första natten i galgen är värst.”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Chrome 76 gör det enklare att hoppa över betalväggen