Keymetrics

De mest positivt omtalade varumärkena

Volvo är fortfarande i topp, medan ICA och IKEA hamnar på andra respektive tredjeplats. YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken det pratades mest positivt om under 2018.

I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken dagligen i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning om olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda.

YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit positivt omtalade under 2018, dvs varumärkenas Buzz.

YouGov BrandIndex Buzz-ranking 2018

Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om i Sverige för sjätte året i rad. Med en Buzz-poäng på 33,0 är Volvo överlägset i topp följt av ICA och IKEA.

Streamingtjänsterna Netflix och Spotify har tillkommit i BrandIndex och hamnar på femte respektive åttondeplats. Netflix toppar också YouGovs BrandIndex-lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga.

Ökat mest 2018

Nordea har haft några tuffa år med negativ uppmärksamhet i media i förbindelse med Panama-läckan i 2016 och Nordeaflytten från Sverige till Finland, men under 2018 var Nordea ett mindre negativt omtalat varumärke och har ökat sin Buzz med 3,2 poäng.

Coca-Cola Light hamnar på andra plats på listan med de varumärken som ökat mest och Kinas ledande smartphone-tillverkare, Huawei hamnar på tredjeplats.

YouGov Profiles-data* visar att det särskilt är män i norra mellersta Sverige och Skåne, Halland och Blekinge som överväger att köpa Huawei. Huawei ligger bra till i förhållande till ”bra värde för pengarna”. Huaweis potentiella målgrupp i Sverige är också mer priskänsliga när de handlar, jämfört med befolkningen i allmänhet.

Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet dvs. andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.

I listan med varumärken som ökar mest rankas de varumärken som allmänheten har hört mest positivt om i 2018 jämfört med 2017.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
DSP, SSP, DMP vad är det egentligen?