Keymetrics

Bonnier söker synergieffekter med ny byrågrupp

Bonnier Ventures vill få vind i seglen genom att lansera byrånätverket Real Agency Group. Sorgebarnet KIT ingår i gruppen tillsammans med andra mer hoppfulla contentbyråer. Tillsammans ska de växa internationellt och på något sätt få in rejäla vinster till mamma Bonnier som väntar otåligt vid middagsbordet.

Ansvarig för gruppen blir Anders Ribba, som även är VD för Spoon.

Här är bolagen som ingår

KIT, Trickle, The Domain, Infunnel med verksamhet i Sverige. OhMy med verksamhet i Sverige och Norge. Spoon med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien.

Det är totalt 350 anställda som berörs och tanken är att nätverket ska fortsätta växa, och det även internationellt.

Journalistisk trovärdighet

I en intervju med Resume, som ägs av Bonnier, svamlar man något om att ha ”journalistisk trovärdighet”, men det skeppet seglade ju för länge sedan. Man ägs ju trots allt av samma ägare. Och för henne är det nog svårt att hålla fingrarna ur de olika syltburkarna. Men i ett tappert försök framhåller man att det gör inget att både contentbyråer och journalister sitter bredvid varandra för man ”står på egna ben och styrs inte av några andra”.

Nyktrare tankar

När man läser Anders Ribbas svar till Resume får man en annan känsla. Där handlar det mer om samlokalisering, synergi och att man jobbar ihop med många kunder. Ja, det låter faktiskt mer vettigt att maximera möjligheterna med hela gänget i samma öppna landskap. För det där med journalistisk trovärdighet i dagens fejk-news-landskap känns mer som en historielektion för hur det var 1944 när Ivar Harrie var chefsredaktör.

Det är ju faktiskt bara att kika in på Expressen.se för att se kvalitén i journalistiken. Eller läsa den här artikeln. Tragikomiskt är att svenska folket har lägst förtroende för just journalistiken, som Bonnier nu vill värna om. 

Som det är letar byrånätverket efter talanger och byråentreprenörer. Om du känner att det skulle vara skönt att kramas om av Bonnier är det dags att vässa er Powerpoint. Den som dragit in mest pengar i nuvarande konstellation är Spoon. De hade ett positivt rörelseresultat på 2,5 miljoner kronor, så där har du ribban.

Eller som vi säger i Finland: ”“En mor kan föda sex barn, men sex barn kan inte föda en mor. Så sitt fint och nicka när hon behagar. “

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
5 saker för att komma igång efter semestern