Keymetrics

Allt fler vill ta en digital paus under 2019

Några av de tydligaste trenderna handlar om digital avgiftning och den teknologiska klyftan, avslöjar en trendrapport från Ford.

Bland annat vill två av tre (69 procent) ha obligatoriska pauser från digitala prylar.

Trend: Digital avgiftning

Fler och fler människor är medvetna om hur beroende de är av sina digitala prylar, och söker därför sätt att begränsa tiden som spenderas med dessa. 76 procent av vuxna globalt tycker att de behöver göra mer i sin vardag för att ta hand om sitt välmående. 69 procent svarar att det skulle vara bra med obligatoriska pauser från våra digitala prylar som smarttelefoner och surfplattor.

Trend: Den teknologiska klyftan

Teknologi har en stor inverkan på hur vi ser och upptäcker världen – nu mer än någonsin. Samtidigt finns det en underliggande spänning mellan dem som har tillgång och tror på teknologins framryckning, och dem som inte har tillgång. 87 procent av respondenterna tycker att teknologi är den största drivkraften till förändring i dagens samhälle. När Ford frågade respondenterna om AI, artificiell intelligens – intelligens som uppvisas av maskiner och inte av levande varelser – svarade 44 procent av kvinnorna och 37 procent av männen att de är rädda för AI.

Vi bestämde oss för att försöka finna frön till positiv förändring – saker som gör att vi och våra beteenden rör oss framåt och förändras till det bättre. Även om förändring ofta gör oss obekväma så kan vi ändå lyssna inåt och kontrollera våra egna handlingar. När vi inser att vi har kontroll över vårt eget beteende, så kan det hända väldigt bra saker, säger Sheryl Connelly, chef för Fords globala trend- och framtidsavdelning.

Ladda ned rapporten här. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ännu en onlinejätte satsar på spel