Keymetrics

Sju marknadsföringsyrken som inte fanns för tio år sedan

Tänk vad snabbt det går, när det väl dundrar framåt. Ny teknik ger inte bara nya prylar utan också nya yrken. Forbes har samlat en lista över yrken som inte fanns för tio år sedan och som vi idag inte kan leva utan.

Det bästa med alla dessa yrken är att du faktiskt kan jobba med dem som digital nomad, en status som inte heller fanns för tio år sedan.

Digital marknadsförare

Att förstå sig på Youtube-annonsering, CTR, push-meddelanden och mer är digitala marknadsförarens vardag.
Genomsnittlig årslön i USA : 469.000 kronor

Vlogger

Vem kunde tro att vara en bloggare och framförallt vloggare skulle bli ett yrke. Sensationer som svenska PewDiePie, amerikanska DudePerfect eller chilenska HolaSoyGerman är bara några som håvar in miljoner på sitt arbete.

Social Media Manager

Med nära 2,5 miljarder människor på sociala medier är yrket Social Media Manager enormt viktigt. Att hantera företagskonton för att driva in trafik under jättehelger som Black Friday kan vara avgörande för många företag.
Genomsnittlig årslön i USA: 439.000 kronor

Chief Listening Officer

Att ha koll på all digital kommunikation, både externt och internt ingår i arbetet när du är CLO. Även att ta fram strategier för hur varumärket ska upplevas och förstå vad både konsumenter och kunder vill ha. Även tips, idéer och annan info från omvärlden tar en CLO hand om. Under CLO finner vi andra roller som Social Media Manager.
Genomsnittlig årslön i USA: Avg. Salary: 1,6 miljoner kronor

SEO Analytiker

Att vara bäst på sökordsoptimering är rollen för en SEO. Att alltid ha koll på förändringar som sker bland sökmotorerna, optimera egna kanaler så att de rankas högt och vara vinnare i ett konstant krig för de hetaste sökorden. En framgångsrik SEO-strategi och utövande kan avgöra ett företags framgång på nätet.
Genomsnittlig årslön i USA: 419.000 kronor

Data Scientist

Med nätet fick vi också tillgång till enorma datakällor. Elektroniska spår blev vardagsmat för analytiker som kämpade i motvind för att ha koll på vad som var vad. I stormen föddes en ny yrkesroll – en data scientist. Att vara data scientist är lika med att vara gift med data. Du ska järnkoll på vilken variabler som tillhör vart och hur förändringar påverkar resultat.
Genomsnittlig årslön i USA: 1 miljon kronor

UX Designer

Att skapa design som konverterar eller är klickvänlig är något som kräver både tålamod och erfarenhet. Här hoppar gärna en digital analytiker in och hjälper till med A/B-tester. Varför ett företag väljer blå knappar istället för gröna, eller varför bakgrundsfärgen är grå istället för orange är saker som en UX Designer spenderar sina dagar med, förutom då texter, kundresor, strategier och mer.
Genomsnittlig årslön i USA: 973.000 kronor

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här erkänner grundaren av Instagram det som alla redan visste