Responsiva sökannonser på Google – nu även på svenska

Vi har tidigare skrivit om Googles responsiva sökannonser och att de är det hetaste inom Sök. Nu meddelar Google att de även finns tillgängligt på svenska.

Google fortsätter att rulla ut sina responsiva sökannonser (RSA) på allt fler marknader. Bara nu senast på flera olika språk som danska, holländska, italienska, japanska, norska och svenska.

RSA eller Responsive Search Ads är Googles nya magiska trick för att få flera att klicka på just ditt företag. Vad det handlar om är en kombination av A/B-tester med en släng av AI – med andra så testar Googles datorer vilka textkombinationer som får flest klick och använder sedan dessa till olika internetanvändare.

Förutom att RSA numera finns på flera språk så kommer snart dessa nyheter:

  • Inom kort kommer du att se förslag på rubriker och beskrivningar när du skapar en responsiv sökannons. Först på engelska och snart på övriga språk
  • Det kommer att vara möjligt att importera rubriker och beskrivningar från tidigare annonser
  • Annonsstyrkan mäts i realtid. Men för att din annons ska få status “Good” måste du har mer än bara minsta antalet rubriker och beskrivningar
  • Du kommer att se information om hur dina annonser mår i statuskolumnen

Det är tydligt att responsiva sökannonser är här för att stanna. Google fortsätter att investera i formatet, så ju tidigare annonsörer hoppar på tåget – desto bättre.