Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Pushnotiser fungerar riktigt bra om du gör det rätt

Innan du drar igång en strategi för att aktivera push-notiser måste du ha koll på din relation med konsumenten.

Att integreras med konsumentens upplevda hemma-miljö kan vara känsligt. Helt plötsligt dyker du upp med ett erbjudande i webbläsarfönstret utan att konsumenten befinner sig på dina sidor. Du har liksom inkräktat utan förvarning eller koll på läget. Kanske sitter konsumenten och tittar på en begravningsplats åt en familjemedlem som nyligen gått bort och då slänger du upp en push-notis om att nu är det fest med rea på ballonger. Det är extra finkänsligt när du använder push-notiser.

Samtidigt kan push-notiser vara otroligt effektiva under reatider som Black Friday då konsumenterna är ute efter att köpa, och vill ha både mer och den senaste informationen. Att då kunna vara först i butiken innan varan tar slut gör push-notisen till konsumentens bästa vän.

Det handlar helt enkelt om tajming, finkänsla och att inte trötta ut.

eMarketer har haft en diskussion om just hur man kan använda push-notiser på bästa sätt. Om ni redan använder eller är på gång att börja använda rekommenderar vi att du lyssnar på den här podden.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>