Keymetrics

Ny teknik förändrar streaminglandskapet under nästa år

2019 kommer förändringen av video- och TV-landskapet att intensifieras. Under 2018 har flera stora aktörer med aviserat om att de är på väg att lansera egna streaminglösningar. I den här årskrönikan siar Jim O’Neill som är chefsanalytiker på Ooyala om trenderna.

Både Disney, AT&T Warner Media och ITV har sagt att de ska släppa sina lösningar under kommande år. Med tanke på att Disney äger varumärken som Pixar, Marvel, LucasFilm, 21st Century Fox, ESPN, ABC, FX och brittiska ITV har diskussioner med både BBC och Channel 4 är det fullt sannolikt att dessa satsningar kommer att ge Netflix och andra etablerade streamingtjänster en rejäl match. Hur långt klarar sig Netflix på eget innehåll?

Mediabolag över hela världen letar efter lösningar som smart och kostnadseffektivt kan distribuera over-the-top-tv (OTT), video-on-demand, och för att hitta andra format och på sätt få en bit av den snabbväxande streaming-kakan och för att finnas med när videolandskapet stöps om.

Molnet räddar leveransen

Utmaningen är dock att leverera innehåll snabbare och effektivare än tidigare (och helst bättre än de etablerade aktörerna). Konsumenterna förväntar sig snabbare, smartare och säkrare tjänster och upplevelser när de använder streamingtjänster. De söker videoupplevelser som omedelbart levererar innehåll till deras tv, smartphone eller någon annan enhet – även om innehållet direktsänds. För att göra detta möjligt, har cloud-baserade lösningar för virtualiserade och IP-baserade arbetsflöden för videoredigering och hantering snabbt vuxit fram. Lösningar som är optimerade för snabbare plattformsoberoende video-konsumtion.

Det har talats en tid om olika cloud-lösningar för arbete med videoredigering och -produktion, men det är först nu 2018–2019 som dessa lösningar etablerat sig bredare och blir en reell möjlighet för medieföretagen oavsett storlek.

Möjligheten att kunna använda innovativa och kostnadseffektiva tekniker och lösningar i molnet – exempelvis för 4K-produktioner (eller till och med 8K)[2] – är för de flesta betydligt större än att utnyttja lokala plattformar. Flexibilitet och skalbarhet är den centrala anledningen till att molnbaserade lösningar har blivit så populära.

Med cloud-lösningar, kan produktionsföretag få tillgång till nya pay-as-you-go-teknologier. Om en viss del av innehållet kräver mycket återgivning, kan produktionsföretag då hyra den teknik de behöver för att göra detta arbete via molnet tills projektet är färdigt. På så sätt kan kostnaderna fördelas per jobb istället för att betala fasta kostnader. Cloud-lösningar innebär att broadcast-bolag nu bara behöver betala för lagring utifrån en pay-as-you-go-modell: medan lagringen används för en viss del av innehållet, kommer produktionsbolaget att betala för det, men när produktionen är klar, kan den hämtas ner, arkiveras, och på så sätt försvinner kostnaden. På så sätt kan företagen lättare skala upp för att möta större projekt utan att behöva hantera tillväxten av redigering för att rendera och anpassa formatet till olika format och appar.

Artificiell intelligens och maskininlärning utvecklar innehåll och distribution

Nu när det molnbaserade arbetet har blivit så framträdande inom branschen, är det naturliga nästa steget att möjliggöra för mediaföretag att maximera potentialen för OTT-plattformar genom att använda artificiell intelligens (AI) och maskininlärning. Till att börja med kan AI effektivisera användningen av ett företags metadata så att de kan kartlägga nytt och oupptäckt innehåll, samt spåra engagemang och omsättningen av befintligt innehåll.

AI också kan användas för att extrahera och analysera metadata genom att göra analyser från bild, tal och skrift och på så sätt identifiera genrer, kategorier och innehåll, vilket kan ge information som kan ge beslutsunderlag och rekommendationer för distributörer och tittare. Denna rikare metadata kommer att vara avgörande för att använda AI och maskininlärning effektivt före produktion.

IP-nätverk vinner mark

IP också vinner stadigt mark runt om i världen som en följd av övergången till molnet. Hittills används IP-nätverk främst för sportevenemang där det mesta av innehållet direktsänds. Det betyder att produktionsbolag med egen personal och frilansare kan arbeta på distans för att förbättra kvaliteten på deras räckvidd under och efter händelsen i avancerade produktionsmiljöer.

För många programföretag och streamingtjänster som vill locka nya kunder är ingen tvekan kommer det att bli en uppförsbacke, de etablerade leverantörerna har ett tekniskt försprång. Dock har användningen av molnbaserade arbetsflöden, AI och IP-teknik en stor potential att erbjuda dem som lyckas omsätta tekniken under kommande år, och kan ge den konkurrenskraftiga differentiering de behöver på denna alltmer konkurrensutsatta och snabbrörliga marknad.

Artikeln är skriven av:

Jim O’Neill, chefsanalytiker på Ooyala

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Foto: Shutterstock
Varför röststyrning är det nästa i utvecklingen