Keymetrics

Mätningen som vill frälsa poddvärlden med korrekt data

Bakom mätningen RAD har flera större podcast-bolag anslutit sig. Tanken är att hitta en öppen standard som vem som helst kan använda.

Den här nyheten handlar om den amerikanska marknaden men är ändå relevant för oss svenskar trots att vi har ett fungerande system i Poddindex, som Peter Mackhe tagit fram för Sveriges Annonsörer.

Bakom mätsystemet RAD (Remote Audio Data) finner vi bolag som Google, Acast, AdsWizz, ART19, Awesound, Blubrry Podcasting, Panoply, Omny Studio, Podtrac, PRI/PRX, RadioPublic, Triton Digital, WideOrbit, Cadence13, Edison Research, ESPN, Google, iHeartMedia, Libsyn, The New York Times, New York Public Radio och Wondery. Totalt är det 30 bolag som anslutit sig.

Tanken med RAD är att skapa ett öppet system som vem som helst kan vara del av. För att kunna mäta sin podd måste publicisten/producenten markera  olika delar, som kvartiler eller tidsmarkeringar för intervjuer, sponsrade meddelanden eller annonser med en analytics-URL. Informationen skickas i anonymiserad form till RAD som i retur sammanställer alla lyssningar och interaktioner.

“Over the course of the past year, we have been refining these concepts and the technology in collaboration with some of the smartest people in podcasting from around the world.  We needed to take painstaking care to prove out our commitment to the privacy of listeners, while providing a standard that the industry could rally around in our collective efforts to continue to evolve the podcasting space,” berättar en talesperson för RAD.

Om du är nyfiken på RAD och vill läsa mer ska du klicka här. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Elon ökar försäljning på webben med 44 procent