Keymetrics

”Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken”

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet.

Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.

Mest omnämnd bland annonsörerna blev Volvo med strax över 72 000 omnämningar, följt av ICA med drygt 60 000. Bland raketerna på listan återfinns Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.

Twitter omnämndes totalt sett flest gånger (159 849) och är också den sociala plattform som omnämns flest gånger i media, noterbart är att Snapchat, i kontrast till andra liknande sociala varumärken minskar sin publicitet.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar):

1. Volvo (72 125)
2. ICA (60 663)
3. Google (56 936)
4. Ericsson (51 196)
5. Nordea (42 671)
6. Apple (41 134)
7. H&M (38 656)
8. Coop (36 075)
9. SEB (32 646)
10. AIK (31 741)

Mest omnämnda politiska partier (antal omnämningar):

1. Socialdemokraterna (147 633)
2. Centerpartiet (142 219)
3. Liberalerna (141 968)
4. Moderaterna (137 968)
5. Sverigedemokraterna (110 578)
6. Kristdemokraterna (103 627)
7. Miljöpartiet (85 307)
8. Vänsterpartiet (64 418)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar):

1. Twitter (159 849)
2. Facebook (135 936)
3. Instagram (97 099)
4. Youtube (43 825)
5. LinkedIn (8 862)
6. Snapchat (8 128)

Undersökningen genomfördes mellan 1 januari till 12 december och baserades på sökningar i M-Brains arkiv. Sökningarna inkluderade svenska redaktionella medier, både tryckt media såväl som online, radio och TV och har sett till omnämnanden, oavsett om de varit positiva eller negativa. I sökningen inkluderades medlemmar till Sveriges Annonsörer, några av de största reklamköparna i Sverige, politiska partier, frekvent omnämnda internationella varumärken, samt sociala plattformar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad är priset på din personliga data?