Keymetrics

IAB lanserar ny mätstandard för poddar

IAB Tech Lab meddelade igår att de släpper en ny global mätstandard för poddar.

Podcast Measurement Complicande Pogram heter IAB:s nya standard som ska se till att poddarna och annonsörer följer riktlinjerna för annonsering i podcasts.

I Sverige är det KIA-index som tagit fram Poddindex som sätter ribban för hur man ska mäta poddar.

Plattformar för poddar kan nu bli certifierade och säga att de följer IAB Tech Labs riktlinjer. Först ut är NPR och podcast-plattformen Rawvoice/Blubrry.

IAB Tech Labs standard inkluderar mättal för nedladdning, lyssna och ad delivery.

“According to the latest IAB/PwC study, podcast advertising is estimated to hit revenues of $402 million this year alone, and the marketplace is growing very rapidly, despite measurement hurdles,” säger Dennis Buchheim, Senior Vice President och General Manager, IAB Tech Lab.

“To continue this growth, measurement practices need to become consistent, accurate, and meaningful. The Podcast Measurement Technical Guidelines and Compliance Program help get us closer to this goal—and we applaud NPR and Rawvoice/Blubrry for becoming the first to be certified and all the other companies that are going through certification at this time”, fortsätter Buchheim.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
5 digitala trender som företag måste ha koll på inför framtiden