Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Chrome 71 blockerar bedrägliga annonser

Google har tappat tålamodet med annonsformat som lurar och stör internetanvändarna. Därför bygger Google in en reklamblockerare i sin senaste versionen av Chrome.

Det är till Google vi vänder oss för att navigera internet. Det är till Google vi vänder oss för att ha en stabil webbläsare. Det är till Google vi vänder oss för att maila, chatta, arbeta, lagra bilder och navigera. Visst är det nu bra att Google vill värja oss mot bedrägliga annonser men är deras censur av internet att steget lite för långt. Hur mycket av vår uppkopplade vardag ska egentligen Google få kontrollera?

Googles censur av internet berör sådant innehåll som anses av dem vara skadligt för internetanvändare. Det handlar om otydliga sidor som tar betalt, annonser som lurar användaren att klicka, auto-redirects som tar användaren till sidor som visar ännu fler bedrägliga annonser och mer.

Sajter med innehåll som Google anser vara bedrägliga får 30 dagar på sig att ändra eller bli för alltid blockerade.

Som användare kan du välja att slå på eller av censuren men sannolikheten är stor att de allra flesta kommer att behålla inställningen.

En av de största förändringarna för vanliga sajter är att Chrome kommer förinställd med att stänga av ljudet för videoklipp som spelas upp automatiskt. En funktion som lär uppskattas av många internetanvändare men inte av medier som vill få uppmärksamhet.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>