Keymetrics

Chrome 71 blockerar bedrägliga annonser

Google har tappat tålamodet med annonsformat som lurar och stör internetanvändarna. Därför bygger Google in en reklamblockerare i sin senaste versionen av Chrome.

Det är till Google vi vänder oss för att navigera internet. Det är till Google vi vänder oss för att ha en stabil webbläsare. Det är till Google vi vänder oss för att maila, chatta, arbeta, lagra bilder och navigera. Visst är det nu bra att Google vill värja oss mot bedrägliga annonser men är deras censur av internet att steget lite för långt. Hur mycket av vår uppkopplade vardag ska egentligen Google få kontrollera?

Googles censur av internet berör sådant innehåll som anses av dem vara skadligt för internetanvändare. Det handlar om otydliga sidor som tar betalt, annonser som lurar användaren att klicka, auto-redirects som tar användaren till sidor som visar ännu fler bedrägliga annonser och mer.

Sajter med innehåll som Google anser vara bedrägliga får 30 dagar på sig att ändra eller bli för alltid blockerade.

Som användare kan du välja att slå på eller av censuren men sannolikheten är stor att de allra flesta kommer att behålla inställningen.

En av de största förändringarna för vanliga sajter är att Chrome kommer förinställd med att stänga av ljudet för videoklipp som spelas upp automatiskt. En funktion som lär uppskattas av många internetanvändare men inte av medier som vill få uppmärksamhet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google ändrar om i AMP för att visa vanliga URLer