Keymetrics

Året som kommer: Din VD blir influencer och röst får reklam

Vi har haft ett händelserikt 2018 och jag ser med spänning fram emot 2019. Några kända bolag kommer att försvinna och andra köpas upp. Onlinejättarna förstår att transparens är viktigt och tokigheter som Ocast läggs ned. Utomhus och TV tar mark samtidigt som Röst-reklam blir det nya heta.

VD blir influencer

Om du inte fattat det ännu ska en VD inte längre bara styra bolaget utan även bli en influencer. Många selfies i olika corporate-sammanhang med andra vd:ar som alla tävlar om att vara den goda, den smarta eller den busiga. Tror du mig inte? Spana då in hur Elon Musk på Tesla jobbat med sociala medier under det gångna året.

Godkänna-knappen hanteras i webbläsaren

Den där förbaskade knappen som ska klickas på när du besöker en hemsida. Det känns som på 90-talets internet med pop-up:er . Ja, jag godkänner alla cookies och jag struntar i vad ni gör med min data – allt är ändå bara en stor EU-bluff.
Jag tror att webbläsarna från Google, Apple och Mozilla tar över administrationen av klicket eftersom det håller på att driva oss användare till vansinne.

Ocast läggs ned

Önskelistan där svenska medier får ha hur höga siffror som helst läggs ned. För hur kan det vara möjligt att medier som har fler läsare än det finns svenskar ändå går så dåligt att de måste omorganisera sina verksamheter? Det borde vara pinsamt att toppa en lista där alla vet att det fuskas. Jag får rysningar bara jag tänker på hur svenska medier, som ändå ska veta bättre, kastar våra mätningar tio år tillbaka i tiden i hopp om bluffa sig fram.

Branschmedier får ett riktigt tufft år

Resume/Dagens Media blir en renodlad eventbyrå för sina ägare Bonnier. Visst kommer de att ha kvar sina nyhetssajter för att nå ut till äldre marknadsförare som ännu inte helt hoppat på det digitala tåget. Till denna målgrupp kan Bonnier profilera koncernens framsteg med streaming (modernt), betalväggar (klurigt) och e-handel (så smart), utan att tvinga läsarna att bli sådär hippt digitala.

Resan tar slut för gänget på Breakit som kämpat med förluster i miljonklassen sedan starten 2015. Visst kan man skryta om omsättningar hit och dit, men bolag som tjänar pengar går inte med förlust. Att tackla stormedia som Dagens Industri med ett häftigt kontor, frän personal, och välskummade macchiato går hem en stund. Men när pengarna uteblir vänder sig annonsörerna om och söker sig tillbaka till tryggheten och de stora besökstalen. Visst är det orättvist!

Utomhus och TV får ny energi

Pendeln svingar tillbaka till stora utomhustavlor och rörliga kampanjer på alla plattformar. Det känns enklare för traditionella annonsörer att placera den stora budgeten på trygga medier som syns, kan räknas hem och når ut till lägerelden. Visst är sjukt många svenskar på Facebook, Youtube och alla andra häftiga plattformar. Men att våga satsa på osäkra siffror i en allt mer dataosäker värld blir för jobbigt för chefen som håller i den stora pengapåsen. Facebook, Google, Amazon och alla andra onlinejättar måste förstå att samarbete leder till ännu mer av allt. Sluta kasta sand på varandra och inse att korrekta siffror, transparens samt effekt är ledorden under 2019.

Röst får reklam

Google släpper (till slut) in reklam i sin digitala assistent Google Home och Amazons Alexa följer tätt efter. Helt plötsligt får de mer vågade marknadsförarna något nytt att testa vilket leder till att Röst exploderar som format. ”Hej Alexa vilka saker borde jag köpa?” ”Timo idag är det rea på Åhléns så passa på att uppgradera din garderob med nya vårkläder”.

Läs även: Om du vill hänga på och lära dig mer om röst så har Mattias skrivit en massa artiklar om det digitala hemmet.

Kantar Sifo äts upp av GfK

WPP letar desperat efter något som kan köpa Kantar. Det är nämligen så att det inte går så bra för WPP som nu måste fylla på kassan. Beslutet är taget att Kantar ska säljas och som du vet ingår även Sifo i den affären. Samtidigt är GfK i rustastankar och jobbar med att bygga upp sitt fort inför framtiden. Här kan Kantar och Sifo passa in som hand i handske med sin nordiska närvaro. Vad sägs om GfK Sifo? Bli inte förvånad om det blir flera uppköp och sammanslagningar på undersökningsmarknaden det kommande året.

CI tar över där AI tappar

Som VR blev omsprungen av AR blir AI omsprungen av vanlig datahantering, eftersom det egentligen är precis vad det är. Årets nya buzz blir istället CI eller creative intelligence. Att stolt berätta om det som vi människor är bäst på – att se lösningen utanför det linjära. Eller som det så populärt heter ”att tänka utanför boxen” (i det här fallet den svarta låda som är AI). Vi kanske till och med får en CrIO. Jag la till ett ”r” så att det inte kan förväxlas med Chief Intelligence Officer. Se så kreativa vi människor kan vara, det skulle aldrig en dator kunnat komma på.

Ingen teknologisk revolution

Året som kommer lär vi dock inte få se några teknologiska revolutioner. Det blir mer omstöpningar av det som redan utvecklats. Kanske kommer smarta klockor vinna mark, kanske inte. Revolutioner som datorer och smartphones händer bara i cykler om 30 år. Vi måste alltså vara nöjda med det vi har till minst år 2025 innan vi får se något nytt och spännande på teknologihimlen.

Det var allt från mig. Önskar dig ett framgångsrikt 2019 med en massa kul, vänner, kreativa möten och såklart Dagens Analys. Kom ihåg att vi har alla rätt på våra olika eller tokiga sätt och välj den väg som gör dig mest lycklig, även om det för stunden känns svårt. Du är ingen kontorsmaskin!

Eller som vi säger i Finland: Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

Lämna gärna en kommentar om dina egna tankar inför året som kommer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Digitala annonsköp kliver raskt förbi traditionella under 2019