Keymetrics

Allt fler shoppar via mobilen avslöjar ny rapport från Salesforce

Rapporten, som ger marknadsförare insikter i dagens konsumentbeteenden, avslöjar bland annat att mobilen fortsätter dominera handeln.

Salesforce har analyserat miljontals konsumenter i över 30 länder som köpt varor från plattformar som använder Commerce Cloud, flera miljarder konsumentinteraktioner med Marketing Cloud och miljontals ärenden som hanterats av Service Cloud.

Majoriteten av konsumenterna använde mobilen under Black Friday och Cyber Monday för att söka efter och köpa produkter. Hela 68 procent av all trafik till e-handelssajter kom från mobila enheter, en ökning med 62 procent jämfört med föregående år.

Erbjudanden släpps allt tidigare
Varumärken och e-handlare försökte i år förlänga reaperioden och locka till sig fler konsumenter genom att släppa sina erbjudanden tidigare. Andelen marknadsförare som använde sms och push-meddelanden ökade med hela 159 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet utskick via e-post ökade motsvarande med 26 procent.

Tidigare år har konsumenterna väntat i kö utanför butikerna för att kunna köpa alla reavaror. I år stannade allt fler hemma och valde istället att beställa varorna via internet. Black Friday som blev årets största shoppingdag står för hela 10 procent av den totala handeln under 2018 medan Cyber Mondays andel är 8 procent.

“Konsumenterna var online hela veckan och använde mobilen i allt större utsträckning för att utforska och köpa produkter, vilket gav en rejäl digital tillväxt för detaljhandeln”, säger Lars Grønkjær Vice Presiden Commerce Cloud North på Salesforce. “De svarade positivt på e-handlarnas innovationer – allt från mobila betalningar till sömlösa och personaliserade upplevelser.”

Konsumenter vänder sig till sociala medier för inspiration
Rapporten visar att sociala medier spelar en allt större roll för detaljhandeln. Konsumenter vänder sig till sociala medier för att söka inspiration och utforska nya produkter. Här dominerar Facebook och Instagram, som stod för hela 94 procent av trafiken från sociala medier till e-handelssajter under shoppinghelgen. Trafik från sociala kanaler ökade med 41 procent jämfört med samma period förra året.

De tre mest omdiskuterade produkterna på sociala medier under Black Friday var Playstation, iPhone och Echo, medan Starbucks, Apple och Samsung var de varumärken som konsumenterna pratade mest om.

Fortsatt stark tillväxt för nordiska detaljhandlare
Nordiska detaljhandlare hade en stark digital tillväxt under Black Friday och Cyber Monday, med en ökning om 33 procent sedan förra året. Detta kan jämföras med den tyska marknaden som hade en motsvarande tillväxt om 18 procent.

Torsdagen innan Black Friday såg den största ökningen om 49 procent. Black Friday var shoppingdagen som gav mest intäkter för nordiska e-handlare, följt av Cyber Monday.

Det genomsnittliga reapriset låg på 15 procent i år, vilket är 1 procent lägre än föregående år. Under måndagens slutspurt ökade reapriset till som högst 28 procent, vilket lockade många till köp.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Studie: Ljudreklam ökar varumärkessök