Ads.txt är ett måste när du köper annonser på nätet

Förra året släppte IAB Tech Lad verktyget ads.txt som ska hjälpa till att bekämpa annonsfusk. Nu kommer uppföljaren som ska göra det enklare för annonsörer att köpa annonser i appar av godkända återförsäljare. Det här är något alla digitala marknadsförare bör ha koll på.

Ads.txt är en textfil som publicister bäddar in i sin hemsida. Ads står för ”Authorised Digital Sellers”  och akronymen är givetvis en blinkning till annonsmarknaden som verktyget avser skydda.

I fredags släppte IAB Tech Lab en betaversion av Authorised Sellers for Apps eller app-ads.txt.  Med apps-ads.txt kan ägare av mobila appar och OTT-videoappar få dem godkända för annonsering, om man nu vill följa standarden från IAB.

Läs också: Så här fungerar Ads.txt

Precis så som Ads.txt gör för sajten gör app-ads.txt att det listas namn och koder för alla som är auktoriserade återförsäljare av appens annonsinventory. Tanken är att annonsörer bara ska köpa annonser på appar eller sajter från godkända återförsäljare.

Förutom denna lansering har IAB även lagt in support för ads.cert “While it took longer than expected to define a reliable, scalable approach to specifying file locations for mobile apps,” kommenterar IAB, “the solution will not only support ads.txt but will also support other supply chain safety initiatives, such as ads.cert.”

Ads.cert är en digital signatur som gör det möjligt för annonsörer att verifiera en sajts inventory. Tänk dig att du vill köpa en Rolex från en auktoriserad återförsäljare (ads.txt) och sen vill du också vara säker på att det är en Rolex du faktiskt köper (ads.cert).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
40 procent av marknadsförare har koll på att deras annonserar visas på osäkra nätverk