Keymetrics

8 av 10 negativa till att kändisar gör spelreklam

Åtta av tio är negativa till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag. Mest negativa är kvinnor, äldre och boende i Småland.

Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Inför omregleringen av spelmarknaden som träder i kraft nästa år fick 1024 svenskar frågan från Novus vad deras inställning är till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag.

Åtta av tio (80 %) är ganska eller mycket negativa. Mest negativa är kvinnor (84 %), de i åldern 65-79 år (87 %) och boende i Småland och öarna (93 %).

Endast en procent ställer sig ganska positiv. 18 procent är varken positiva eller negativa.
– Spelbolagsreklam syns ofta, och diskuteras mer därtill. I tidigare undersökningar kan vi se att spelbranschen, generellt, har ett trovärdighetsproblem, något som troligen också spelar in när det kommer till vad svenskarna tycker om att kändisar gör spelreklam. Det vill säga att man generellt sett är negativt inställd och då avspeglar det sig in i att man trycker att det är negativt att kändisar frontar spelreklamen, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Internetstiftelsen ska hjälpa vuxna att fatta internet