Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

YouTube har större påverkan än Instagram och bloggar

Troot Network tillsammans med OMD har idag släppt en studie kring användarbeteendet på bl.a. YouTube, bloggar och Instagram. Syftet med undersökningen var att få en djupare förståelse kring hur de i målgruppen 15-35 år uppfattar och påverkas av annonsering och sponsrade samarbeten på sociala medier.

Bland annat kan man se att följarna är betydligt mer mottagliga för kommersiella samarbeten på YouTube än någon annan kanal.

Innehåll skapat av YouTubers når dagligen över 1,6 miljoner tittare i målgruppen 15-35 år, det visar den senaste rapporten från Troot Network och OMD.

Det här är andra året i rad som man har gjort en djupdykning i det svenska YouTube innehållet och dess påverkan hos de unga vuxna. I den senaste rapporten har man även valt att jämföra med bloggar och Instagram. YouTube videos påverkar målgruppen betydligt starkare än bloggar och Instagram.

De yngre i målgruppen säger att dem rekommenderar och köper produkter mycket lättare baserat på det YouTube innehåll som de konsumerar än vad man gör på bloggar och Instagram. YouTube videos konsumeras oftas med en avslappnad tillvägagångssätt där den personliga kopplingen och tilliten till kreatörerna har stor betydelse för tittarna.

De viktigaste medierna för målgruppen 2018 är webb-TV, tillsammans med Spotify och YouTube. I rapporten kan man ändå läsa att de anser att reklam på både webb-tv och Spotify är irriterande medan attityden mot kommersiella samarbeten på YouTube är något som de är mer mottagliga för. En stor majoritet (78 %) av de svenska ungdomarna anser att det finns ett värde i att visa produkter eller tjänster i YouTube videos. Vad som anses vara mest attraktivt att visa i innehållet är mode, kosmetik, elektronik och mat.

Men kommersiella samarbeten på YouTube har inte bara sina fördelar. Rapporten visar att 42 % av dem som har deltagit i undersökningen har aktivt valt att avfölja en YouTuber på grund av att de anser att det har varit för många kommersiella samarbeten.

– Var tredje video kan innehålla ett sponsrat innehåll. Det viktigaste är att innehållet är integrerat på ett naturligt sätt där kreatören får använda sitt egna språkbruk. Om inte, finns det en stor risk att följarna irriteras av budskapet och skapar sig en negativ uppfattning om varumärket. Att hitta rätt kreatör och tillsammans skapa ett attraktivt innehåll för tittarna är en väsentlig byggsten för att lyckas nå sin målgrupp, säger Troot’s Sverigechef Daniel Strandberg.

YouTube-innehåll som exempelvis humor och sketcher är något som länge har gått starkt på YouTube. I rapporten kan vi nu se att det finns en ökad efterfrågan på DIY (Do it yourself), -test & review, -utmaningar och videos med fokus på hälsa.

Rapporten hade 1004 deltagare inom åldersgruppen 15-35 år. Respondenterna
rekryterades av SSI Certified Consumer Panel.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>