Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tre SEO-trender inför nästa år som du måste ha koll på

Att blidka sökmotorerna är en av de viktigaste delarna i alla marknadsstrategier. Allt fler söker och Google vill närma sig händelserna som sker efter. Att vara ”sökvänlig” är inte längre bara något som är bra, utan ett krav.

Här är tre trender som du måste ha koll på inför nästa år.

1. Mobila indexet går först
Numera indexeras dina digitala tjänster efter den mobila sidan först. Om dina mobilsidor är dåliga så kommer sökmotorn också att ranka dig sämre än vad du säkert förtjänar. Så se till att mobilsidan är er bästa sida.

För att ha koll på hur Google och andra sökmotorer ser på dina mobila sidor kan du använda olika verktyg. Ett av de mer avancerade heter SEMRush, en annan heter Moz och du kan även testa WebSite Auditor.

2. Page Speed (sidans snabbhet)
Om din sida laddas långsamt, för att chefen verkligen ville ha den där jättebilden på sig själv på förstasidan, kommer sökmotorn att straffa dig. Det är nämligen så att tunga sidor hamnar sist i resultatet (även kallad SERP). De vill nämligen att användaren ska ha en smärtfri och snabb upplevelse när de kommer till dina sidor. Desto snabbare din sida är desto mer prioriterad blir den i sökresultaten.

Google har tagit fram ett verktyg där du kan själv testa hur snabb din sida är.  Se vem som vinner mellan dig och dina konkurrenter.

3. Varumärket är en influencer
Enligt ankdammen har Google börjat använda varumärkets rykte när det rankas i sökresultaten. Så hur går det till? Jo, Google tittar på hur många som pratar om varumärket, vad de säger om det, hur många som länkar till varumärkets sidor och mer. Man kan säga att Google ser varumärket som en egen influencer. Desto viktigare varumärket är som influencer desto högre rankas det i sökresultaten.

Här gäller det att jobba med backlinks (länkar till era sidor), authors och mer. Se till att det snackas om ert varumärke på nätet och håll er på den rätta sidan av konsumenten. För negativt prat om ert varumärke kommer att påverka resultatet.

Här är ett verktyg där du kan ha koll på hur det snackas om ert varumärke. Även BuzzSumo är ett väl använt verktyg för att ha koll på vad snacket är just nu på webben. Sen finns också trotjänaren Google Trends.

Såklart finns det en hel del annat att ha koll på också som GDPR, Amazon shopping för sök, negativ länkning, UX copy, SEO-content och mer. Men om du börjar med ovan tre punkter så kan vi ta resten senare.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

1 kommentar

Som alltid är hastigheten en stor förlust om man inte kan optimera innehåll, server och även grafiska element. Sökmotoroptimering är enormt beroende av snabba servrar och att besökaren inte ska behöva vänta den sekund det bör ta varje webbsida att landa och ladda färdigt. Hinner besökaren vänta för länge har du förlorat den kampen och du har gått miste om en kund.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>