Keymetrics

Så många procent är fejkföljare på svenska Twitter

Sveriges Annonsörer har granskat följarna till 300 inflytelserika svenskar på Twitter, och kom fram till att upp till 30 procent av följarna är falska.

De samlade ihop en lista bestående av 300 twittrare i Sverige, några av de största och mest inflytelserika. Sedan köpte de premium-versioner av två tredjepartstjänster (Twitteraudit och fakers.statuspeople) vars funktioner är att gå igenom profilers Twitter-följare och ge statistik på hur mycket av ens följarbas som är fejk. Verktygen tar Twitter-följare för en användare och beräknar en poäng för varje följare. Denna poäng baseras på antalet tweets, datum för den sista tweeten och förhållandet mellan anhängare till vänner. Verktyget använder sedan dessa poäng för att avgöra om en viss användare är riktig eller falsk.

Ena verktyget, Fakers.statuspeople, visar på 30 procent fejkföljare i snitt per Twitterprofil bland dessa 300 profilerna. Det andra verktyget, Twitteraudit, visar på 24,44 procent fejk i snitt. Vissa profiler hade betydligt mer, uppemot 70 procent fejk, medan andra bara hade några procent.

– Frågan om hur mycket som är fejk online har gått varm senaste tiden. Som annonsör vill man nå äkta människor med ett äkta engagemang och jag tror att vi måste bli än mer kritiska till datan vi får och verkligen följa upp om det är riktiga individer som sett våra budskap eller om det är botar eller fejkföljare, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Shopify köper bolag för att konkurrera med Amazon