Keymetrics

Nielsen och Microsoft i samarbete om data för FMCG

Nielsen och Microsoft har börjat samarbeta om data för FMCG (fast moving consumer goods) och detaljhandeln. Idén är att förse marknaden med insikter i vad konsumenterna föredrar.

Konsumentinsikter om varumärken är a och o för att kunna konkurrera. Därför har Nielsen och Microsoft kommit på att de kan slå ihop sina krafter och förse marknaden med nödvändig data.

Branschstatistik, point-of-sale-transaktioner, konsumentpaneler och tredjepartsdata ska alla samlas i molntjänsten Microsoft Azure. I molnet huserar även avancerad analytics och AI (såklart).

”The first critical step toward digital transformation, especially among retailers, is breaking down the barriers between customer and operational data to fuel insights for the business. Microsoft is a natural partner for Nielsen, trusted by global enterprises to protect their data and power their critical business solutions,” kommenterar Microsoft.

Tjänsten ska bli global.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ipsos tar Chris Murphy från Kantar som global marknadschef