Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

”Ingen vet vad GDPR står för men alla skriver under ändå”

Olle F. Ringenson intervjuar Emma Björnwall-Åström och Christoffer Lind på Berghs School of Communicationf ör att ta reda på hur unga kommunikatörer och kreatörer ser på framtiden.

Hur ser unga kommunikatörer och kreatörer på framtiden? Jo, den blir alltmer komplicerad, på den punkten håller man med sina äldre kolleger. Men för att förstå makthavarna rätt måste ungdomarna först definiera några vanliga facktermer i den nya onlineteologin.

Jag vände mig till två framstående studentledare vid Berghs School of Communication, Emma Björnwall-Åström och Christoffer Lind. De tänkte länge innan de gav mig sina svar – och det kan man kanske förstå.

Ett medium definieras i en del kretsar som en person som kan tala med de dödas andar. Hur ska man då definiera en kommunikatör?
En kommunikatör är ett medium som kan tala med de levandes andar. Som får bättre betalt.

Förr i världen gick tågen efter en kommunikationstabell. Efter vilken turordning kommer de fram till nästa station i framtiden? I nutid eller forntid?
Varför välja? Allt ryms på instagram herregud: ”Påväg från spännande jobb i Stockholm, får lite jobb gjort på tåget nu påväg till nästa jobb.”

Vad förvaras i en kommunikationsbyrås lådor?
Apple-adaptrar som gått ur tiden, post-It’s med idéer ingen minns. Inbjudningar till mingel som utlovar “bubbel och snacks”, gamla drinkbiljetter och snus. Jävligt mycket snus.

Kommunikatör säger en del, chaufför säger andra, Vilken är den rätta benämningen?
Marodör.

Copy har många sagt hittills när de har menat original. Vad är bäst att säga i framtiden?
Ingenting är längre heligt, precis som förebilden Hellström stjäl vi hänsynslöst allt vi kommer över och gör det charmigt med lockigt hår, halvbra rim och västkustlig dialekt.

Hur många ”contempt” går det på en ”native”?
Likt när någon undrar hur många norrbaggar det krävs för att byta en glödlampa står vi ständigt svarslösa inför dessa gåtor, vi är blott enkla kreatörer.

Vad står PR för i GDPR?
Ingen vet vad GDPR står för men alla skriver ändå under. I stil med Apples 50-sidiga terms & conditions font strl 7 är det är hela kommunikationsstrategin och den fungerar förvånansvärt BRA.

Vem är bäst på Artificiell Influensa år 2048, en lantman från Västergötland eller hans dumskalle till son?
År 2048 har feminismen äntligen fått övertag och vi har slutat helt med riktiga söner.

En kommunikatris har fått nätvärk på burkan – vart ska hon söka?
Hon kopplar upp sig mot appen KRY.

Berghs School of Communication anses av många vara bäst i världen. Från år 2019 läggs Ödmjukhet in på schemat för alla elever. Beskriv hur undervisningen ska läggas upp.
För att kvalificeras som godkänd kurs på Berghs bör det vara en tävling. Presentera i en casefilm innehållande minst en innovation och oerhört snabba klipp. Finns det något djur som symboliserar ödmjukhet? I så fall låter vi göra ett i guld, sen vinner vi det.

GRATTIS, det ödmjukaste djuret av alla är Bambi.

Både Emma (23) och Christoffer (30) har sin yrkeserfarenhet från bildsidan, Emma som ung filmskapare och Christoffer som fotograf/retuschör. Lycka till!

Olle F. Ringenson

Att vara marknadsledare har sina risker, Ju mer man har byggt murar, skrivit på avtal och förbindelser, investerat kapital, desto mindre rörlighet har man kvar. Att snabbt kunna ändra strategi kan vara nödvändigt för den som vill överleva.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>