Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Header bidding inom mobilannonsering nästan dubblerad under Q3

Quarterly Mobile Index (QMI) från PubMatic, som beskriver utvecklingen inom programmatisk annonsering på mobila enheter, visar två tydliga trender det här kvartalet.

Mobil video har nått en viktig milstolpe – det är nu annonsörerna som driver på hur mycket budget som ska gå till mobil video-annonsering globalt, vilket leder till hela tiden ökande intäktsmöjligheter för publicister.

Header bidding fortsätter öka, nu med stark tillväxt inom video i mobilappar – header bidding har blivit norm på webben, och nu blir det också allt vanligare i appvärlden.

Videotittandet ökar allra snabbast på mobilen och det är här konsumenter lägger det mesta av sin tid. Under 2019 beräknas annonsörer spendera närmare 30 miljarder dollar på mobilannonsering (Cowen and Company). För publicister som hoppas ta en del av den nya annonskakan är det viktigt att fokusera på innehåll med högt värde för konsumenterna och ha robusta kvalitetskontroller, för att attrahera varumärkesannonsörer.

Rapporten visar att header bidding-volymer för mobilt ökade med 95% (närmare en dubblering) under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period förra året (desktop ökade med tre procent under samma period). Dessutom fortsatte så kallad “parallel bidding” i appar, (motsvarande till header bidding inom mobilappar) att ta mark, och utgör nu 14 procent den totala mobila header bidding volymen. Q3 var fjärde kvartalet i rad med stark tillväxt för området.

Här kan du läsa hela rapporten. 

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>