Keymetrics

Här är Sveriges mest rekommenderade varumärken

YouGov BrandIndex lanserar nu Sveriges mest rekommenderade varumärken 2018. Det är den mobila betaltjänsten Swish som är det mest rekommenderade varumärket och Huawei är varumärket med den största positiva förändringen.

Swish är återigen det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex men är i år tätt följt av det trådlösa hemmaljudsystemet Sonos, som är ett nytt varumärke på tio-i-topplistan. Däckproducenten Nokian intar i år tredjeplatsen tätt efter Sonos.

Bilbranschen är generellt sett duktiga på att skapa ambassadörer och ytterligare två däckproducenter har återigen fått en plats i topp-10, nämligen Michelin på fjärdeplats och Continental på tionde. Volvo är en gammal kändis på listan (8:e plats), men har i år blivit omkörd av KIA (6:e plats).

I år har även delningstjänsten airbnb, som har varit en stor succé sedan sitt intåg, tagit sig in på topp-tio-listan.

Kinas ledande smartphone-tillverkare, Huawei, har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 7,9 enheter under 2018 och är det varumärke som har ökat mest. YouGov BrandIndex-data visar att svenskarna upplever att de får bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei.

McDonald’s har ökat med 6,5 enheter och är det varumärke som ökat näst mest. McDonald’s har dock en fortsatt negativ Brand Advocacy-poäng vilket innebär att det är fortsatt fler som undviker att rekommendera McDonald’s än som rekommenderar varumärket. På tredjeplats hamnar Öresundskraft.

I Sverige har attityderna varit negativa till Coca-Cola under en lång period, men nu har Coca-Cola två varumärken med på listan över varumärken som ökat mest sett till Brand Advocacy. Coco-Cola Light som har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 6,0 enheter, är det ena varumärket, och Coca-Cola som har ökat med 5,4 enheter, är det andra varumärket. Enligt BrandIndex ser den positiva utvecklingen ut att hänga samman med en lyckad julkampanj 2017 och ett starkt sponsorskap av fotbolls-vm i somras. Den positiva utvecklingen håller fortsatt i sig, troligtvis tack vare Coca-Colas nya kampanj anpassad för den svenska marknaden Allt vi delar förenar oss.

Om YouGov BrandIndex-rankingen
I Sverige mäts cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2017 – 31 oktober 2018 och samtliga intervjuer som gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 200 intervjuer under perioden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Se hit alla mätintresserade för nu ska UKOM upphandla