Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Här är alla vinnarna i MarC Awards 2018

Igår (tisdag den 20/11) gick undersökningsbranschens galakväll MarC Awards av stapeln på Venue81 i Stockholm. Närmare 100 personer från alla delar av undersökningsbranschen hade samlats för att fira vinnarna i årets åtta priskategorier.

Årets tre jurygrupper hade gjort ett gediget arbete med att sålla ut vinnarna ur det stora antal bidrag som inkommit till årets event. ”Liksom förra året var det mycket svårt för våra jurygrupper att enas om en vinnare i varje kategori, när det fanns så många väldigt bra bidrag att välja mellan” säger Mattias Strandberg, jurysamordnare och generalsekreterare på SMIF, som tillsammans med SÖK, SMUF, ESOMAR, Surveyföreningen och Statistikfrämjandet står bakom eventet.

Prisutdelningen föregicks av en föreläsning av Jenny Sondell, Marketing & Growth Manager på Odyssey, om hur företag kan arbeta för att nå ut på sociala medier, en föreläsning som många av besökarna upplevde som värdefull, viktig och mycket relevant.

Alla vinnare och motiveringstexterna finner du nedan.

ÅRETS UNDERSÖKNINGSPROJEKT

Årets Undersökningsprojekt Liza Pettersson och Mats Elzén, Novus

Mats Elzén och Liza Pettersson från Novus med studien
Vad tycker människorna som bor i Sveriges mest utsatta områden?
Liza Pettersson och Mats Elzén på Novus har på uppdrag av The Global Village genomfört en unik studie i landets 61 utsatta områden. De gjorde 2000 intervjuer med möjlighet att svara på flera olika språk. Studien har totalt 76 olika nationaliteter representerade.

ÅRETS KÖPARE

Årets Köpare: Martin Düring, AMF

Martin Düring, Avdelningschef Insikt & Analys AMF
Martin har framgångsrikt kombinerat olika datakällor och discipliner för att maximalt utnyttja företagets samlade information och kunnat skapa en fördjupad och mer nyanserad bild av kunden. Han kallar sig själv för ”jobbig” då han ställer höga krav på leverantörerna.

ÅRETS NYKOMLING

Årets Nykomling: Odyssey (F.V. Andreas Nergård, Jenny Sondell, Tobias Sjöqvist, Fredrik Augustsson)

Odyssey
Odyssey är ett analysföretag med rötter i traditionell research parat med avancerad dataanalys och strategisk rådgivning. De har skapat en nytänkande cross-over mellan nya möjligheter och beprövade metoder.

ÅRETS STATUSHÖJARE

Årets Statushöjare: SOM-institutet och Valforskningsprogrammet (Johan Martinsson, föreståndare på SOM-institutet)

SOM-institutet och Valforskningsprogrammet
Valforskningsprogrammet och SOM-institutet är två av Sveriges viktigaste aktörer när det kommer till opinions-undersökningar och att förstå Svenskarnas inställning i en rad politiska och aktuella samhällsfrågor.

ÅRETS OPINIONSUNDERSÖKARE

Årets Opinionsundersökare: Demoskop (Peter Santesson, Opinionschef på Demoskop)

Demoskop
Demoskop har sedan förra valet utvecklat sin metod och, efter ett gediget analysarbete av metoder och källor, skiftat från att basera sin väljarbarometer på enbart telefonintervjuer till att komplettera dessa med webbintervjuer.

ÅRETS KVALITETSUTVECKLARE

Årets Kvalitetsutvecklare: Nicklas Källebring, Ipsos

Nicklas Källebring, Ipsos
Nicklas Källebring på Ipsos är kanske en av de skickligaste metodutvecklarna och kvalitetsutvecklarna i Sverige. Han har jobbat på flera olika ställen och var han än varit har kvalitets- och metodutveckling stått i centrum för hans arbete.

BRANSCHGÄRNINGEN FÖRETAG

Branschgärningen Företag: Norstat (Henrik Åquist, VD på Norstat Sverige)

Norstat
Norstat är ett av Sveriges största undersöknings-företag som levererar pålitliga undersökningar till både branschkollegor och företag som gör egen research. De utvecklar sina metoder och sitt sätt att arbeta i en tid när undersökningsbranschen är under stort tryck.

BRANSCHGÄRNINGEN INDIVID

Branschgärningen Individ: Åke Wissing, Wissing & Co.

Åke Wissing
Åke Wissing på Wissing & Co. har länge varit en av de mest tongivande undersökarna i Sverige. Med en bakgrund som statistiker har han varit aktiv i Statistikfrämjandet och Surveyföreningen. Åke vurmar för kvalitet parat med nytänkande i tider av stor utveckling av statistik.

 

Foton: Björn Petrén

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>