Keymetrics

Eyeo kommenterar studien om reklamblockerare

En ny rapport från GroupM visar att andelen som använder annonsblockerare endast är 3,5 procent i Sverige. En siffra som nu Eyeo, företaget bakom Adblock, kommenterar.

Enligt nya siffror från mediebyrån GroupM använder i genomsnitt endast 3,5 procent reklamblockerare. Siffran är betydligt lägre än tidigare rapporterat, bland annat i rapporten Svenskarna och internet 2017. Där uppgår siffran till 29 procent.

Rapporten är framtagen utifrån GroupM:s egna nativeplattform Plista som används på ett 80-tal svenska sajter.

Eye, som ligger bakom världens mest använda reklamblockerare, kommenterar siffran med ”That’d be quite a bunch of uninstalls if it were true”. Alltså att Group M siffra inte är i närheten av hur många som använder Adblock i Sverige.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Först Oprah och nu Sesame när Apple storsatsar på tv