Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

”Framgång kräver att tänka annorlunda”

Krönika av Jamie Siminoff, VD och grundare på Ring, om hur man klarar motgångar och bygger ett succéföretag.

År 2013 deltog jag i det amerikanska TV-programmet Shark Tank, där entreprenörer presenterar idéer för ”hajar”, riskkapitalister, för att övertyga dem om att investera i sina idéer. Min idé var en Wi-Fi-ansluten dörrklocka där man genom video i sin smartphone kan se och prata med den som ringer på. Hajarna avvisade den. Fem år senare förvärvades mitt företag Ring av Amazon. Det var en lärorik resa. Här följer mina fem bästa råd om hur man klarar motgångar och bygger ett succéföretag.

Lektion 1 – Ge inte upp, fortsätt
Jag har alltid gillat att uppfinna och lösa problem. När jag grundade Ring hade jag 300 nedskrivna idéer. Så jag tänkte att jag skulle gå in i mitt garage, anlita några medhjälpare, börja bygga saker och se vad som tog skruv. Lustigt nog var inte dörrklockan någon av de 300 idéerna.

Eftersom jag från garaget inte kunde höra när någon ringde på i husets dörrklocka så byggde jag en ny, wi-fi-ansluten med video som jag kunde besvara med min telefon. Men det var först när min fru sade att den gav henne en känsla av trygghet som jag insåg att detta var något mer än ett ”hack” för mitt hem. Då, 2012 skapades Rings föregångare Doorbot – tillsammans med vårt engagemang att minska den lokala brottsligheten.

Så, ge inte upp, jobba på med det du tror på. Skriv ner alla dina idéer men var öppen för att den idé som ger dig framgång kan dyka upp av en ren slump.

Lektion 2 – Fokusera
När du är på rätt spår med din produkt är det viktigt att vidareutveckla kärnerbjudandet. Det är inte konsumenternas beteende du ska ändra, du ska lösa ett problem åt dem. Allt du och ditt företag gör ska bidra till det. För Ring innebär det att allt kretsar kring att minska brottslighet i grannskapet. Slösa inte tid och pengar på att pynta din produkt med funktioner som inte bidrar till dess grundläggande uppgift. Varje funktion måste bidra till det övergripande målet, att hjälpa kunden lösa sitt problem.

Lektion 3 – Var försiktig med ny teknik
Ny teknik kan verka spännande och lovande och lockar många entreprenörer. Men många företag misslyckas därför att de använder ny teknik utan eftertanke. Om den inte hjälper till att lösa kundens problem är den onödig och kunderna väljer andra produkter.

Lektion 4 – Bygg ett stabilt team omkring dig
Börjar ditt företag växa? Tänk på hur och var du ska fokusera dina idéer för att nå ditt mål. För att vara säker på att dina produkter sticker ut från mängden behöver du ibland arbeta okonventionellt – då behöver du medarbetare som kan gå sin egen väg. Om ditt team inte tror på målet har du fel medarbetare. De företag som verkligen sticker ut skapas av icke-linjära människor som tänker i nya banor. När du väl har rätt medarbetare handlar det om att ge dem den självständighet de behöver för att skapa snabbare tillväxt och nå nästa nivå.

Lektion 5 – Få ut det mesta av varje misslyckande
Kanske det viktigaste: Så länge du har en vision är det tillåtet att misslyckas. Ingen erfarenhet saknar värde och oftast lönar den sig på sikt. Efter att jag avvisades på Shark Tank fortsatte jag, och det arbetet var inte för ingenting. Så, lita på dina idéer och våga gå din egen väg. Det stora genombrottet får du endast om du tänker annorlunda och inte är rädd för att ta dig an något som andra anser är omöjligt. Verklig innovation kommer från icke-konventionellt tänkande.

Det ska vara svårt att nå stor framgång. Om du vill lyckas måste du hantera utmaningar. Verkliga genombrott sker bara när människor tänker annorlunda.

Skriven av: Jamie Siminoff, VD och grundare av Ring

På Dagensanalys.se publicerar vi artiklar från gästskribenter. Om du vill få en artikel publicerad här är du välkommen att kontakta oss.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>