Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Det här gillade vi att shoppa under Black Friday

E-handelsföretaget Nosto har analyserat data från årets stora globala shoppinghelg, Black Friday och Cyber Monday, och kan nu avslöja vilken produkt som rekommenderades flest gånger för kunder hos butiker inom mode i Norden.

Nosto har plockat fram data på över 25 miljoner sessioner från fler än 350 modebutiker och tittat på försäljningsutvecklingen mellan 2017-18 samt bland annat vilken den mest populära produktrekommendationen var under helgen, jämfört mellan olika regioner.

  • Den totala globala försäljningsvolymen ökade med 36% från 2017 till 2018. I Norden var ökningen 17%.
  • 64% av alla beställningar i Norden gjordes från mobiler, vilket är en marginell ökning om 1 procent sen 2017. Globalt gjordes 61% av alla beställningar från mobiler.
  •  56% av den globala försäljningsvolymen kommer från mobiler, upp 6% sedan 2017. I Tyskland och Frankrike däremot dominerar fortfarande desktop – i Tyskland står desktop för 53% av försäljningsvolymen, vilket till och med är en ökning med 13% från 2017.

De mest populära rekommenderade produkterna, dvs. de rekommenderade produkter som klickades flest gånger, var:

  • Norden: jeans med hög midja för kvinnor
  • Nordamerika:“Butt lift” underkläder
  • Storbritannien: Militärinspirerade jackor för män
  • Frankrike: Unisex vinterjackor
  • Tyskland: Vinterjackor med fuskpäls för kvinnor

Annika Basun

Skribent

Dagensanalys.se

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>