Youtube sänker priset för TV-reklam

  1. Youtube vill visa att TV-reklam inte behöver kosta skjortan genom att själva lansera just reklam i TV-rutan.

Idén är inte ny utan har diskuterats av Youtube flera gånger. Men nu har alltså Google, som ju äger Youtube, stridit till verket och lanserat möjligheten för annonsörer att kunna nå tittare endast i TV-rutan.

Formatet heter “TV screens device type” och finns att dra igång på Google Ad Platform. Annonsörer kan välja att visa viss typ av reklam när tittaren av Youtube använder sin TV-skärm istället för mobil eller dator.

Som bekant kan du titta på Youtube på din tv med Apple TV, Chromecast, Roku, konsoller och smart-TV-apparater.

Så hur vet man om det går bra då?

Jo, Youtube tänker dela med sig av specifik analytics för tv-tittandet och även dra igång nya bidding-priser för just den målgruppen. Youtube tänker även dela upp för de andra enheterna som dator, mobil och plattan.

Enligt Youtube tittar användarna på 180 miljoner timmar på sin tv-skärm varje dag.

Until this update, which was first announced as an upcoming feature in April, Google only allowed advertisers to tailor video ad campaigns for computers, mobile phones, and tablets. Och med tanke på hur många som kapar tv-kabeln så växer den målgruppen varje timme.