Så här mäter du egna banners på din sajt

Visste du att det finns en funktion i Google Analytics som gör det möjligt att mäta interna banners, utan att förlora hela användarsessionen.

Google har förstått att vi inte bara vill mäta externa kampanjer utan även interna. Därför har man lagt till funktionalitet under rubriken Enhanced E-commerce. Där kan du skapa taggar som gör det möjligt att mäta interna banners. Du får klicka, CTR och mer. Och du kan samtidigt köra dessa värden mot andra värden på din sajt.

Tidigare har man använt UTM-taggar för att mäta annonser, även interna. Problemet med dessa är att om användaren klickar på en intern banner som mäts med UTM-taggar så börjar sessionen om på nytt, och det är ju inte bra av flera skäl. Bland annat får du helt fel värden i antalet sessioner, du förlorar kopplingen från externa partners och kampanjer samt att du inte kan följa användarens faktiska kundresa.

Så, nu är det bara att klicka dig fram till Enhanced E-commerce och Internal Promotions för att börja mäta dem på riktigt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Exkludera individuella panelister i Cint