Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här mäter du egna banners på din sajt

Visste du att det finns en funktion i Google Analytics som gör det möjligt att mäta interna banners, utan att förlora hela användarsessionen.

Google har förstått att vi inte bara vill mäta externa kampanjer utan även interna. Därför har man lagt till funktionalitet under rubriken Enhanced E-commerce. Där kan du skapa taggar som gör det möjligt att mäta interna banners. Du får klicka, CTR och mer. Och du kan samtidigt köra dessa värden mot andra värden på din sajt.

Tidigare har man använt UTM-taggar för att mäta annonser, även interna. Problemet med dessa är att om användaren klickar på en intern banner som mäts med UTM-taggar så börjar sessionen om på nytt, och det är ju inte bra av flera skäl. Bland annat får du helt fel värden i antalet sessioner, du förlorar kopplingen från externa partners och kampanjer samt att du inte kan följa användarens faktiska kundresa.

Så, nu är det bara att klicka dig fram till Enhanced E-commerce och Internal Promotions för att börja mäta dem på riktigt.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>