Keymetrics

Facebook visste hela tiden om att deras siffror var rejält uppblåsta

Facebook kände till långt innan det uppdagades att deras statistik för videovisningar var fel, avslöjar dokument som lämnats in till rätten.

Det är tidningen TheVerge som skriver att Facebook fortsatte leverera felaktig statistik, om antalet videovisningar, till annonsörer ett helt år efter att det först togs upp.

Statistiken fick annonsörer att tro att användare på Facebook spenderade mer tid på att titta på video hos Facebook än någon annan plattform.

“Facebook’s internal efforts behind the scenes reflect a company mentality of reckless indifference toward the accuracy of its metrics,” står det i dokumenten som nu lämnats in till rätten i USA.

“The metric should have reflected the total time spent watching a video divided by the total number of people who played the video. But it didn’t.” “It reflected the total time spent watching a video divided by only the number of ‘views’ of a video (that is, when the video was watched for three or more seconds).” Facebooks felberäkningar blåste upp siffrorna med 60 till 80 procent.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Världens första tågresa betald med chipimplantat