Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här börjar du använda Attribution från Facebook

Att visa var köpen kommer ifrån är inte alltid lätt på nätet, trots all data. Det vill nu Facebook råda bot på genom att lansera en helt egen lösning för attribution. Här kan du läsa hur du kommer igång.

Det var i slutet av förra veckan som Facebook Attribution lämnade beta-fasen och blev tillgänglig för alla annonsörer.

Gratisverktyget fungerar med Facebook Pixel som måste finnas på alla sidor och kanaler som ska ingå i kedjan. Syftet med rapporterna är att visa hur väl annonsering på Facebook faktiskt leder till actions, vad de än nu må vara. Du ska kunna, med Facebook Pixel, följa kunden hela vägen från annonsen på Facebook till kassan.

“Using new data-driven attribution model, you can see how your ads on Facebook, Instagram, Audience Network and Messenger are contributing to incremental business results compared to if you were not running ads,” skriver Facebook på sin blogg.

Så här fungerar det:

Facebook vill göra det enkelt för alla att komma igång med attribution. Så de har skapat en enkel guide som du kan följa. Du hittar guiden här. 

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>