Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook lanserar en förstapartskaka

Tredjepartskakor är på väg att dö. Safari var först ut med att rata den kakan och sen hakade även Firefox på med att blockera den. Det är nog bara en tidsfråga innan Chrome känner sig tvingad att göra samma sak. Ett gigantiskt problem för alla mätningar och annonsvisningar, något som Facebook nu går runt med en förstapartskaka.

För webbläsargänget är en blockering något som gynnar dem. Om de blockerar tredjepartskakor så faller mätningar och relevanta annonsvisningar som ett korthus. Resultatet är att endast Apple, Facebook och Google kan erbjuda sina annonsörer ordentliga annonsmiljöer. Med andra ord mer pengar till dem.

Det är inte bara Facebook som går runt problemet med en blockering av tredjepartskakor. Även Google och Microsoft har tidigare gjort om sina tredjepartskakor till förstapart. Google har gjort om sin tredjepartskaka som används av Google analytics till en förstapartskaka. Microsoft tog efter i januari och taggar nu upp annonser på Bing med Microsoft Click ID, som agerar som en förstapartskaka. Och nu senast att gå runt problemet är alltså Facebook.

“We are offering a first-party cookie option for the Facebook pixel to help businesses continue understanding site activity and ad attribution across browsers,” Joe Osborne, a Facebook spokesperson, said. “This change is in line with updates made by other online platforms, as use of first-party cookies for ads and analytics is becoming the preferred approach by some browsers. The controls people have over ads will not change,” skriver Facebook till sina annonsörer.

När en användare klickar på en annons som levereras av Facebook adderas en unik sträng till landningssidans URL. Där det finns mätpixlar på sajten, som optat-in att dela förstapartsdata med Facebook, skrivs URL-parametern i webbläsaren. Mätpixeln inkluderar sedan förstapartskakan med alla events till Facebook. Förstapartskakan används för att kunna fortsätta med riktade annonser, mätningar och webbanalys för alla webbläsare – även Safari och Firefox.

För annonsörer som fortsätter med tredjepartskakor kommer Facebook att estimera konverteringar i Safari. Hur det ska gå till är ännu okänt. Det är så det fungerar med Google Adwords i Google Analytics – där de estimerar, med hjälp av statistiska modeller antal, och rapporterar Safari-data trots blockeringen.

Här kan du läsa på om vilka regler som gäller.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>