Keymetrics

EU öppnar för sänkt digitalmoms

EU:s finansministrar öppnade i dag för sänkt moms på digitala tidningar och böcker.

Beslutet innebär att Sverige nu kan sänka momsen på digitala publikationer från dagens 25 procent till sex procent.


Jeanette Gustafsdotter, vd för TU

”Äntligen, det här är ett oerhört positivt beslut. Ett beslut där nyhetskonsumenterna är de stora vinnarna. Beslutet kommer också att spela en avgörande roll för landets tidningar och nyhetssajter. Det är ett beslut som ökar möjligheterna för en modern och kraftfull journalistik i hela landet,” säger Jeanette Gustafsdotter, vd för medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare sagt att digitalmomsen ska sänkas så snart det är möjligt, och även drivit frågan. När en sänkning kan ske i Sverige beror både på EU:s beslutsprocess och hur fort regeringen kan lämna ett förslag till riksdagen.

”Nu är det viktigt att det här beslutet kommer med i höstbudgeten. Det borde vara en fråga som riksdagen kan enas i. Sänkningen av digitalmomsen skulle stärka journalistikens förutsättningar, ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin,” säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Här kan du läsa mer från EU om den sänkta momsen. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bristen på regleringar och ramverk hämmar utvecklingen för AI