Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Du kan inte använda grannens fjärrkontroll

Hälften av alla iPhone-användare har nu installerat iOS 12. Det innebär att hälften blockerar spårning som använder tredjepartskakor. Annonsering och mätning är på riktigt i fara.

”Apple believes privacy is a fundamental human right, which is why iOS has always been designed with built-in encryption, on-device intelligence, and other tools that let you share what you want on your terms. And with iOS 12, we’re taking privacy even further. Safari now prevents Share buttons and comment widgets on web pages from tracking you without your permission. Safari also prevents advertisers from collecting your device’s unique characteristics, so they can’t identify your device or retarget ads to you across the web,” berättade Apple under WWDC.

Att förlita sig på tredjepartskakor är lika inkompetent som att försöka slå på din tv-apparat med grannens fjärrkontroll. Det fungerar inte.

De enda som verkar förstå verkligheten är Google och Facebook. Google har skapat en egen fejkad förstapartskaka som lurar blockeringen för bland annat Google Analytics och sina annonslösningar. Facebook har nu gjort samma sak med Facebook Pixel. De har helt enkelt blivit tvingade av Apple att komma på lösningar som går runt deras blockering.

Om du idag får siffror som förlitar sig på tredjepartskakor måste du ifrågasätta dem. Och om du nu tror att det kommer att ordna sig, på något sätt, så har du fel. Inget kommer att ordna sig. Inget kommer att bli som det varit. Och du måste ta tag i det här nu!

På måndag morgon måste du kontakta alla dina leverantörer som använder tredjepartskakor och ställa dem mot väggen – ”hur ska ni lösa detta?” – och har de inget svar ska du byta leverantör. För inte ska väl du stå där på kontoret med grannens fjärrkontroll och se dum ut.

 

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

1 kommentar

Mikael Karlsson

Eller som en branschexpert sa till mig ”Att förlita sig på tredjepartskakor är lika inkompetent som att beräkna besök över en hel vecka med Google Analytics, resultatet blir missvisande.”

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>