Keymetrics

”Alla sa att vi inte borde göra det – men vi gjorde det ändå” PostNord diskuterar teknisk utveckling

PostNord vill vara det mest framträdande logistikföretaget inom teknisk utveckling. De blandar stabilitet med det lite lätt rebelliska. ”Vi började med konsumenttelefoner och alla sa att vi inte borde göra det – men vi gjorde det ändå!” säger Dag Lundgren, projektledare inom Posten Logistik.

På bilden: Björn Heijbel och Dag Lundgren från PostNord

Vi sitter med Björn Heijbel, PostNords IT-chef samt Stefan Spendrup, SOTIs Managing Director för Norden, Frankrike och Benelux och diskuterar mobil teknik och teknisk utveckling på konferensen SOTI SYNC 2018 i Dublin i början av oktober.

PostNord hade inget annat val än att gå med konsumenttelefoner för att kunna använda appar som exempelvis hitta.se, som inte fanns tillgängliga för robusta enheter. Andra företag tyckte att PostNord var lite galna men nu används de som referens för att göra liknande saker. De har använt mobila enheter för att optimera sitt företag under en lång tid, de är bland annat på den sjätte generationen med android. De har därför provat det mesta och använt sig av en mängd olika enheter och tjänster för att nå optimala resultat.

De passar väl in på konferensens tema ”Be Different” och SOTIs Stephanie Lopinski, Director, Public Relations, säger att de är en av SOTIs favoritkunder eftersom de har så stora visioner och tänker annorlunda. ”Men det var jobbigt att vara först!” lägger Lundgren till. Allt har inte gått felfritt och de har provat en mängd lösningar. De senaste åren har de startat med något de kallar ”Rapid Teams”, pengar läggs åt sidan för att gå till de lite mer galna idéerna.

”Vi kommer att testa 100 saker och 99 av dem kanske inte fungerar, det är okej. Men om en av dem verkligen går bra så kör vi på det!” säger Heijbel. Det är viktigt att ha en balans mellan stabilitet och snabb utveckling framåt. Heijbel säger att på stabilitetsfronten är de gärna snabba följare men att det har varit ett medvetet byte av inriktning mot mer innovativa idéer.

Det hade sett helt annorlunda ut för PostNord om de inte hade bytt till konsumentenheter när de gjorde. ”Det finns skillnader inom företaget med. I Sverige ligger vi lite före de andra länderna med att göra den övergången.” säger Heijbel. ”Där började vi tidigare med det.” och det har gått bra så det har de fortsatt med.

Gamla system i andra länder börjar tappa fart, men eftersom de har använt konsumentenheter och appar som har samma möjligheter kan de göra övergången helt till appen, som är baserat på det gamla systemet på ett enkelt sätt.

”Det är mer bekvämt för den svenska produktionen, för där tog vi det steget tidigare” säger Heijbel. De se till att de hade uppdaterade enheter tidigt. ”En tre år gammal smartphone fungerar inte längre, så du måste göra dig av med den” så enheterna hålls automatiskt moderna.

De började arbeta med SOTI år 2011. Under inventeringen förstod de att de hade förlorat en stor mängd med robusta enheter, så först var det hantering av tillgångar som var intressant och efter ett tag insåg de att SOTI även hade andra produkter och tjänster som kunde vara bra för PostNord.

Nu använder de sig främst av produkten MobiControl som hjälper dem hantera alla sina mobila enheter. Det hjälper dem bland annat med lockdowns och installationer. Deras enheter är arbetsverktyg och de är viktigt att alla enheter ser lika dana ut, att rätt appar är tillgängliga och att webbläsaren inte kan öppna sidor som inte är godkända. Det är även självklart viktigt för PostNord med säkerheten. Nu kan de uppdatera mjukvaror mycket snabbare och välja om de vill uppdatera alla, en region eller köra ett test på en speciell plats – allt är fjärrstyrt. Det går så snabbt att den största utmaningen är att hinna få ut kommunikationen till alla om att något nytt kommer att ske om det är en ändring i arbetsflödet. Bugfixar skickas enkelt ut under passande tider.

Nuförtiden vill kunder kunna välja när och var de tar emot sin post och e-handel växer extremt snabbt. Kunder förväntar sig mer och mer tjänster men det finns inte mycket vilja att betala för det. Därför försöker PostNord att sänka priset för varje del på innovativa sätt. I framtiden tror de på röststyrning – det går redan nu att prata med google assistant i PostNords app och få reda på storlek på paket och så vidare. Men de tror även på AI och machine learning. De vill gärna använda sig av teknik som kan vara små coola glädjeämnen och imponera på de unga kunderna.

De vill sluta att använda fysiska kvitton och ge kunderna en så angenäm upplevelse som möjligt. De drar inspiration från överallt och Lundgren berättar att han tittar på Star Trek och inspireras mycket av science fiction. Och säger att om man tittar på gammal science fiction så ser vi mycket av det som vi gör idag. De arbetar med många nya spännande projekt och det kommer vara intressant att se hur Star Trek och PostNord tar oss in i framtiden!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Svenskar tävlar om att skapa den bästa AI-boten för Amazon