Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här skapar du en effektiv Dashboard

Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Här berättar vi med 3 enklas tips hur du ska göra.

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Linus Larsson har tidigare vart en uppskattad talare under Analyticsdagarna, där han delade med sig om vad du behöver tänka på för att visualisera din data och förändra de anställdas och organisationens inställning till data. Linus arbetar idag som Agency Director på Web Guide Partner (WGP) i Malmö. Under Analyticsdagarna 13-15 November håller Linus en halvdags workshop där han instruerar och hjälper deltagarna med vad som behövs för att skapa en effektiv dashboard. Här nedan kommer några tips från Linus om tre nödvändiga saker som du behöver tänka på för att bygga en effektiv dashboard.

1. Tillgänglig
Första steget är helt klart att lyfta ut datan från Google Analytics, som ibland kan kännas som en Fort Knox för statistik. Leta upp ett verktyg online, som Geckoboard, Klipfolio, Tableau eller Google data Studio, och importera den data du vill visa upp. Detta kan i regel göras helt utan programmering, men vill ni importera något speciellt erbjuder vissa dashboards APIer. Möjligheterna är i det närmaste oändliga!
När dashborden väl är klar måste ni se till att folk ser den. Sätt en skärm vid kaffemaskinen, i mötesrummet eller på kontoret så att den syns tydligt!

2. Lättförståelig
Att se statistik är en sak, men att förstå den är en annan. Nyckeln här är att skapa dashboards för specifika målgrupper och att hålla antalet datapunkter (widgets) till ett minimum. Överflödig data riskerar inte bara att missas, utan bidrar också till att den riktigt viktiga datan missas. Håll det rent och fokuserat!

3. Agera eller inte
När en kollega väl sett och förstått datan måste det finnas ett nästa steg. Är datan tänkt att presentera ett resultat? Sätt det i jämförelse med tidigare perioder eller ert mål. Gröna, positiva siffror ska betyda att allt är ok, men röda, negativa siffror måste kunna leda till ett agerande. Att bygga en dashboard är enkelt, men att göra en bra är lite av ett hantverk. Låt dashboarden växa fram iterativt med hjälp av dina kollegor.

Hoppas ovan tips kommer till hjälp när du nu ska skapa dina dashboards.

Glöm inte att boka din plats på Analyticsdagarna. Som läsare av DA får du till och med rabatt.

Dagens Analys är samarbetspartner till Analyticsdagarna och därför erbjuder vi 1000 kr i rabatt på eventet 14 November och kurserna 13 & 15 November.

Använd följande rabattkod när du bokar: da1000

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>